Richtlijnen voor als je de salon openhoudt
19 maart 2020 
1 min. leestijd

Richtlijnen voor als je de salon openhoudt

Het is een vraag van veel salons, moet ik mijn salon sluiten of open houden? Financieel gezien zou je er slim aan doen om je salon met aangepaste vorm open te houden. Er zijn zeker een heleboel maatregelen vanuit de overheid ter compensatie van omzetverlies als je salon sluit. Dan nog zijn het veel uitstel van betalingen. Ook merken wij dat veel klanten wel graag nog geholpen willen worden door hun kapper, schoonheidsspecialist, nagelspecialist of pedicure.

Stel je blijft met je salon wel open. Waar zou je dan aan kunnen denken om dit op een zo verantwoorde mogelijke manier te doen?
De brancheorganisaties ANBOS en ANKO hebben een aantal richtlijnen opgesteld waar je als salon rekening mee kan houden:

  • Was je handen regelmatig
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden
  • Verzoek je klant om thuis te blijven al hij/zij gezondheidsklachten krijgt.
  • Gebruik zoveel mogelijk handschoenen waar kan
  • Gebruik wegwerpbare handdoeken/washandjes/ kapmantels
  • Zet een emmer met sop klaar zodat je na elke klant de werkplek schoon kan maken
  • Accepteer alleen nog pinbetalingen > contactloos

Ook hebben wij van bijvoorbeeld onze zuiderburen, België, nog een aantal tips gezien:

  • Ontvang 1 klant per ruimte
  • Laat extra tijd over tussen klanten zodat je klanten elkaar niet kruisen
  • Geef je klant de mogelijkheid om handen te wassen bij jou in de salon
  • Laat je klant zelf zijn jas ophangen aan de kapstok, neem deze jas niet aan
  • Verzoek je klant om schoongewassen bij jou in de salon te komen
  • Werk zelf met handschoenen aan om eerst het gelaat/voeten/handen/haren schoon te maken van je klant
  • Biedt geen koffie/thee aan aan je klanten, om de hygiëne van de kopjes te kunnen waarborgen

Laat zien aan je klant wat hij/zij kan verwachten

Klanten kunnen ook bang zijn om te komen naar jouw salon. Wij zagen een filmpje van een andere salon die dit op social media had gepost. Waarin zij duidelijk liet zien wat de klant kan verwachten als die naar de salon komt. Dus van het moment dat de klant de deur binnen komt totdat hij de salon weer uitgaat. Dus dat de klant zelf zijn jas op mag hangen, er geen contante betalingen aangenomen worden bijvoorbeeld, en er geen kopje koffie of thee aangeboden zal worden. Laat dit duidelijk aan je klant zien.

Er zijn nog veel salons die wel besluiten open te blijven met aangepaste openingstijden en werktijden. Elke saloneigenaar moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt en natuurlijk (eventueel met de boekhouder) overleggen of het sluiten van de salon zonder dat dit echt moet van de overheid ook financieel haalbaar is.

Kijk voor meer tips op onze anti corona website, klik hier.

Over de schrijver
Opgegroeid in een ondernemersgezin met eigen salon. En na de kunstacademie meteen aan de slag in ons mooie familiebedrijf. Iedere dag mag ik hier samen met mijn twee zussen en onze Davincianen helpen hun salon nog een beetje beter, leuker, mooier te maken.
Reactie plaatsen