Nu is door de overheid besloten dat salons dichtmoeten. Alleen… stel je salon mag straks weer open? En medewerkers zijn ziek of ze durven niet te komen werken. Het is een lastige kwestie. Onderstaand hebben we een aantal tips voor je salon om met de verschillende situaties om te kunnen gaan.
Je hebt minder werk voor je personeel
Gaat je salon met minder uren open? En heb je dus minder werk voor je medewerkers? Vraag dan zo snel mogelijk de Werktijdverkorting aan. Deze regeling is alleen sinds dinsdagavond 17 maart aangepast in een noodmaatregel > Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Maak je gebruik van de NOW dan hoef je de medewerkers geen opbouw van snipperuren over deze periode te geven. Op dit moment kan je nog geen aanvraag voor de NOW doen, dit is op zich niet erg, want de compensatie voor het geleden omzetverlies kan je aanvragen met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2020.
Je personeel meldt zich ziek
Medewerkers die zich ziek melden ivm het corona virus of omdat ze ziek zijn? Vraag dan eerst de NOW aan voordat je de medewerker ziek meldt bij je arbodienst. Want, de regeling geldt niet meer voor medewerkers die al ziek waren voordat je de NOW hebt aangevraagd. Let daar dus op.
Je personeel durft niet te komen werken
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je personeel zo bang is gemaakt door alle nieuwsberichten en mensen om hen heen, dat als ze gezond zijn, ze ook echt niet durven komen werken. Wat je dan kan doen is een open gesprek aangaan met je medewerkers.
- Op welke manier willen je medewerkers nog wel komen werken?
- Welke maatregelen kan jij als eigenaar daarvoor nemen? Bijvoorbeeld wegwerp kapmantels en handschoentjes
- Of bijvoorbeeld wat ze in België doen: 1 klant per keer en 1 klant per ruimte.
Je kan ook je personeel stimuleren om wel te komen werken als ze zich wel goed voelen door een beloning eraan vast te hangen. Als je je personeel aangeeft, als jij in periode x wel komt werken krijg jij 5% provisie over je eigen gemaakte omzet. Zo heeft je medewerker een extra stimulans om toch te komen en jij toch een salon die met aangepaste tijden open kan om je klanten te helpen.
Is een personeelslid verder gezond? Maar wil hij/zij niet komen werken? Dan kan je ook nog denken aan ‘werkweigering’. Het internet staat er vol van. Als er geen geldige reden tot het weigeren van werk is dan mag je besluiten het loon stop te zetten van die medewerker. De vraag aan jou als eigenaar is natuurlijk of je deze kant echt op wilt gaan. Het kan dan leiden tot heftige discussies en veel negatieve energie, terwijl deze periode misschien maar een paar weken duurt. De keuze is natuurlijk aan jou.