Bezuinigen, besparen of geld verdienen
27 januari 2022 
2 min. leestijd

Bezuinigen, besparen of geld verdienen

Iedereen baalde als een stekker dat we alwéér in Lockdown gingen december 2021. En dat heeft helaas ook bij salons financiële consequenties. Dus snappen ook wij dat er salons zijn die flink moeten gaan bezuinigen. Alleen.... we vinden het wel heeeel jammer dat er dan verkeerd bezuinigd gaat worden. Verkeerd bezuinigen? Ja.. ik leg het je graag uit.

Ken je het verschil tussen bezuinigen en besparen? 

  • Besparen: Ik ben thuis en heb ALLE lampen in huis aan, alleen ben ik natuurlijk niet in elke ruimte van het huis, nee ik zit alleen in de keuken. Dat is zonde. Dus ik doe de lampen uit in de ruimtes waar ik niet ben. Dat heet besparen
  • Bezuinigen: ik ben thuis en heb ALLE lampen in huis uit, zelfs op de plek waar ik zit, in de keuken. Maar het is donker, dus echt comfortabel is het niet. Dat heet bezuinigen. En wel het verkeerd soort bezuinigen.

Zo is dat ook met de kosten van jouw salon. Als je moet gaan besparen op kosten omdat je financieel wat krapper zit zet je alle kosten eerst op een rij. Je huur/ hypotheek, de gemiddelde inkoop van je producten, Gas water en licht en SalonSoftware hoort daar natuurlijk ook bij. Dan is nu de truc om te kijken op welke kosten je het meeste kunt besparen zonder dat je gaat bezuinigen: lees iets weg doen waar je niks aan hebt of bezuinigen door iets weg te doen wat je eigenlijk dagelijks gebruikt.

We horen dan helaas dus ook weleens dat salons (verkeerd) gaan bezuinigen op de SalonSoftware. En dat vinden wij jammer want door met SalonSoftware te werken verdien je juist meer dan dat het je kost.

Hoezo verdien ik meer aan salonsoftware dan dat het kost? Ik leg het graag voor je uit:

  • Ik krijg mijn klanten vaker in mijn salondoordat klanten online hun afspraak in kunnen boeken
    • Klanten vergeten vaak te bellen naar de salon voor een afspraak en denken eraan als ze in avond hun tanden staan te poetsen en naar zichzelf kijken bijvoorbeeld. Laat je online boeken toe? Dan maken ze op dat moment een afspraak bij je voor bijvoorbeeld morgen. Moeten ze morgen eerst bellen? Dan wordt dat vaak weer vergeten en zo ben je een paar weken verder voor die klant in je stoel zit.
  • Bezoekfrequentie van mijn klanten is hoger
    • In de salonsoftware stel ik de 'bezoekversneller' in via e-mail of sms. Dit is een automatische herinnering naar mijn klant dat het bezoek aan de salon al 5 weken geleden is bijvoorbeeld. Een simpele herinnering zorgt ervoor dat die klant sneller weer een afspraak maakt en dus sneller in mijn salon komt.
  • Ik heb meer tevreden klantenen dus minder 'service' behandelingen die geen geld opleveren
    • Ik weet namelijk van elk bezoek wat er de vorige keer is afgerekend, dus de klant rekent altijd hetzelfde af. Ook al komt hij/zij bij verschillende medewerkers.
    • Ik heb altijd de juiste kleur of behandeling voor mijn klant omdat ik inzichtelijk heb wat er de vorige keer gegeven/gedaan is
  • Ik ben minder tijd en geld kwijt aan mijn boekhouding
    • Doordat ik online afreken in mijn salonsoftware heb ik meer tijd vrij voor de leuke dingen omdat mijn administratie al klaar is voor de boekhouding
    • De administratie kan zo door naar de boekhouder en die is ook minder tijd kwijt aan mijn boekhouding en dus betaal ik de boekhouder minder geld
  • Ik verdien per bezoek meerdoor online betalingen aan te bieden
    • Betaalt de klant vooraf de behandeling via het online boeken? Dan koopt hij/zij sneller een product bij mij in de salon. Want de klant is alweer vergeten dat de behandeling ook geld heeft gekost (die hoefde hij niet meer te betalen aan de kassa)
  • Ik heb minder lege gaten in mijn agendaomdat klanten wel op komen dagen
    • Ik stuur mijn klanten een automatische herinnering van de afspraak waardoor no-shows nu wel komen.


En dit is nog meer een deel van de lijst wat allemaal geld oplevert van de Da Vinci SalonSoftware.

Wil jij hulp om de instellingen eens goed door te lopen, of de cijfers van je salon eens door te lopen waar de kansen voor je liggen. Laat het dan weten, wij helpen je namelijk graag om van jouw salon een nog groter succes te maken. En dat kan nou eenmaal vele malen makkelijker met SalonSoftware :-)

Plan hier een belmoment met ons in.



Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen