Tips om het online boeken in je salon te stimuleren
06 augustus 2020 
5 min. leestijd

Tips om het online boeken in je salon te stimuleren

‘Mijn klanten kunnen online bij mij boeken.. maar alsnog krijg ik in de avond en weekenduren volop appjes of ze een afspraak bij mij kunnen maken.. hier wil ik vanaf!’

Herkenbaar? We vertellen je graag hoe je jouw klant kan stimuleren om online boekingen te laten maken. In plaats van dat ze jou gaan appen voor een plekje. Zo heb jij je avonden weer rustig en zit je niet continu op je mobiele telefoon.

 

Niet alleen jijzelf krijgt meer rust doordat je klanten zelf hun afspraken gaan boeken, er zijn meer voordelen:

  • Extra service voor je klant: Handig met de eigen agenda checken wanneer de afspraak uit zou komen
  • Je klant komt sneller terug in je salon: het moment dat hij/zij bedenkt om naar de salon te moeten is vaak in de avonduren als jij minder bereikbaar bent. Het online boeken gaat 24/7 door, de afspraak is dus sneller gemaakt
  • Jij en je medewerkers hebben tijdens de werkuren minder telefoon > dus beter en meer tijd voor de klant die in je stoel zit of op je tafel ligt.
  • Vooral de jongere generatie heeft wat je kan noemen een vorm van telefoonfobie, alles kan tegenwoordig online geboekt worden of online geshopt. Jouw salon moet mee met de tijd 🙂Een kapper online boeken, online pedicure boeken, de nagelstylist of de schoonheidssalon. Dat is dan zo gedaan.

Je kan je klanten stimuleren op verschillende manieren:

  • Zet overal je boekingsknop neer
  • De online kanalen gebruiken
  • De offline kanalen gebruiken

Afspraak maken bij je salon online

Zet overal de boekingsknop neer

Heb jij je online boekingsknop al op al je kanalen staan? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Je website
  • Eventuele marketing/ reviewplatform (zoals BarberBooking en Bjootify)
  • Op je Facebook pagina
  • In de biografie van je Instagram

Op je website:
Zet een knop op je website met Maak Afspraak: Voorbeeld:

 

Op marketing/ reviewplatformen
Staat je salon op een marketingplatform of reviewplatform? Zet daar dan ook direct de link naar je boekingstool achter. Voorbeelden van zulke platformen zijn BarberBooking en Bjootify. Maar bijvoorbeeld Marktplaats ook.

 

Op je Facebook pagina:

Je kan op je Facebook pagina van je salon een knop neerzetten waarin staat; Nu Boeken en de link naar je online boekingstool erachter.

Hoe je dit doet?

  • Log in op je Facebook account
  • Klik op je bedrijfspagina
  • Klik op de ‘aanzet tot actie’ knop onder de header foto
  • Kies voor ‘Boek nu’ en zet de link naar je boekingstool erachter
  • Klaar!

Ook als je een bericht post op je Facebookpagina. Dan kan je bij elke post je klanten activeren tot het maken van een afspraak: ‘Maak gelijk online je afspraak via (boekingslink)’

Link in je biografie van Instagram:
Post je een leuk bericht op je Instagram account? Vermeld dan ook dat je klanten online een afspraak kunnen boeken. De link van je boekingstool kan je dan in de biografie zetten.

 

De functies vanuit je software programma

Je kan ook het online boeken in je salon promoten door gebruik te maken van de functies in je salon software programma.

  • Via de kassabon
  • Een nieuwsbrief naar je klanten sturen

 

Zet online boeken op je digitale kassabon

Niet elke klant neemt een kassabon mee. Maar degene die het wel doen, die zien dan ook dat ze online een afspraak bij je kunnen boeken. Dit kan natuurlijk zowel een geprint kassabonnetje als een kassabon via de e-mail. Met de tekst erbij: Wist je dat je ook online een afspraak kan boeken? Ga naar onze website www.salon.nl

 

Een nieuwsbrief sturen naar je klanten

Stuur je weleens een nieuwsbrief naar je klanten? Wijd dan een nieuwsbrief volledig aan het online boeken voor in je salon. Leg je klanten uit waar ze de link voor het online boeken kunnen vinden en hoe ze de boekingstool kunnen doorlopen.

Ook als je een nieuwsbrief stuurt met een nieuwtje, dan kan je ook aangeven dat klanten online hun afspraak bij je kunnen boeken via jouw site.


 

Mogen wij helpen jouw leven als saloneigenaar een beetje leuker en makkelijker te maken?

Ik ben Lidwien, directeur van Da Vinci SalonSoftware. Samen met mijn zussen en een team van Davincianen helpen we iedere dag 1700 salons met onze SalonSoftware. Van afsprakenboek, online boeken voor je klant, kassa, klantbeheer, administratie en marketing. Wij zijn er voor je.
Heb je meer vragen over het promoten van het online boeken voor je salon? Wij helpen je graag.

Liever bellen: 0575 55 27 00

De offline kanalen gebruiken

Je kan ook via andere kanalen die je (waarschijnlijk) wel vaker gebruikt ook vertellen dat klanten online afspraken in je salon kunnen boeken:

  • Je voicemailbericht
  • Handtekening in je e-mail
  • Een flyer in je salon
  • Behandelkaartje meegeven
  • Een flyer verspreiden in de buurt

 

Je Voicemailbericht:
Heb je een voicemail op je salon telefoon staan? Geef dan aan op je voicemail dat je op dat moment gesloten bent, maar dat men altijd 24/7 online de afspraak via je website kan maken.

Bijvoorbeeld: ‘Welkom bij Salon Test. Op dit moment zijn wij gesloten. We zijn geopend van dinsdag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30. Zaterdag van 08:00 tot 15:00. U kunt altijd 24 uur per dag, 7 dagen in de week online uw afspraak maken via www.salontest.nl. Tot ziens bij ons in de salon!

 

Handtekening in je e-mail
Mail je wel eens met klanten? Dan kan het ook helpen om in je handtekening een tip te zetten: Voorbeeld: Maak 24/7 online een afspraak bij mij in de salon via www.SalonX.nl/afspraakmaken

In je salon:
In je salon komen al je klanten. Een simpele manier om je klanten te laten weten over het online boeken is het hen te vertellen.
Je kan ook een flyer in je salon zetten met de tip dat je klanten ook online hun afspraak kunnen boeken, voorbeeld:



Behandelkaartje meegeven
Bij het afrekenen met een klant bij de kassa zou je de klant ook een afspraakkaartje mee kunnen geven. Maak kant en klare kaartjes met daarop: boek bij ons online, als je boekt kies dan behandeling x. Dan kan je de kaartjes per persoon aanpassen en zelf de behandeling erop schrijven die jouw klant dan moet kiezen.

 

Een Flyer verspreiden in de buurt
Je kan natuurlijk ook een flyer in de buurt van je salon laten verspreiden. Mocht jij als één van de weinige salons wel online boeken aanbieden aan klanten en de salons om je heen niet. Dan heb jij een extra toegevoegde waarde voor potentiële klanten. Daardoor zou je dus sneller nieuwe klanten kunnen krijgen.

 


Succes met het promoten van het online boeken bij jou in de salon!

 

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen