Zomervakantie om de hoek: Laat je klanten nu vast hun afspraak maken
22 juni 2020 
2 min. leestijd

Zomervakantie om de hoek: Laat je klanten nu vast hun afspraak maken

Wij merken het bij ons in de salon, en ook horen we salons aan de telefoon zeggen dat ze het nu toch wel rustiger beginnen te krijgen. De coronadrukte lijkt af te nemen en de klanten pakken hun normale bezoekfrequentie weer op. Alleen…. de zomervakanties komen er weer aan! Dat betekent ook weer minder plek bij jou in de salon voor je klanten. Zorg er daarom voor dat je je salon weer voller krijgt door te hameren op de zomerplanning in jouw salon.

We geven je graag tips (ook met welke technieken) over hoe je je klanten nu (online) afspraken kunt laten maken voordat de zomervakanties weer aanbreken waardoor de klant de gewenste afspraak niet kan maken.


Bij het online boeken

Zet bij het online boeken een pop-up aan met een ‘boek-nu’ tekst. Voorbeeld:
‘Wist je dat de zomervakanties weer in zicht zijn? Boek dus nu snel je afspraak voordat het niet meer kan!’

Aanzetten: SMART > Management > Instellingen > Afspraakbericht


Stuur een nieuwsbrief naar je klanten

In het Da Vinci-programma kan je in 1 keer een SMS of e-mail naar je klanten sturen. Zet hierin dus weer dat de vakanties in zicht zijn en ook je salon minder plekjes beschikbaar zal hebben omdat ook jij / je medewerkers op vakantie gaan, en de klant voordat het te laat is de afspraak vast kan leggen zodat hij zeker is van een korte coupe of mooi gelakte nagels voor de hete zomer.

Versturen: SMART > Management > Instellingen > Marketingbericht


Op de kassabon

Geef jij klanten een bon mee of mail je de bon naar je klanten? Zorg er dan voor dat ook op je kassabon staat dat je klant voor de zomervakantie snel zijn afspraak in moet boeken voor het te laat is.

Instellen: SMART > Management > Salon > Marketingtips op kassabon


Op welke andere kanalen kun je klanten nog meer aanzetten tot het maken van een afspraak?

  • Zet een tekst op je website: je kan op je website ook vermelden dat je klant het beste nu al zijn plekje kan vastleggen en daarbij gelijk het vakantierooster van jou en je medewerkers vermelden. Zo weet je vaste klant wanneer zijn favo medewerker op vakantie is.
  • Gebruik je Social Media: heb je Instagram of Facebook voor je salon? Vergeet dan vooral ook niet om tussen nu en het moment dat de zomervakantie beginnt elke week te posten dat je klant wel snel moet zijn omdat de plekjes al vollopen voor de zomervakanties beginnen.
  • Zet op een flyer in je salon dat de zomerperiode al snel volloopt en je klant het beste nu al een afspraak kan boeken
  • Vertel tegen je klant bij het afrekenen dat ze beste nu al een afspraak kunnen boeken voor de zomerperiode.

Welke technieken kan je gebruiken in je tekst om je klanten in actie te laten komen?

  • Schaarste: Er zijn nog een paar plekjes vrij! Wees er snel bij!
  • Social Proof: De klanten die net zoals jij blij waren om weer bij ons in de salon te komen hebben direct weer een vervolgafspraak gemaakt om zeker te zijn van een plekje bij ons in de salon.
  • Garantie: Reserveer nu alvast je plekje bij ons in de salon. Komt het toch niet uit? Dan verzetten we de afspraak voor je, geen probleem!
  • Inspelen op onzekerheid: Je kapsel bijna weer te lang? Boek dan snel je afspraak voordat je met een lang kapsel de hete zomer door moet komen. Of: Mooi slipperweer? Wees klaar met mooi gelakte nagels voor je geen slippers aandurft en in je hete gympen staat te zweten.

Succes!

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen