'Wanneer ben ik voor het laatst geweest?'
07 mei 2019 
1 min. leestijd

'Wanneer ben ik voor het laatst geweest?'

Tino vertelt: ‘Laatst kreeg ik een kapper aan de lijn op de klantenservice die vroeg hoe ze de afrekeningen per dag kon terugzien. Ik vertelde haar waar ze dit kon vinden. Toen vroeg ik haar waarom ze dit wilde? En ze gaf toen aan dat een vader met zoon was geweest, maar ze niet zeker wist op welke medewerker dit afgerekend was. Waarop ik haar vroeg, dit kan je toch ook zien bij de betreffende klant? Waarop ze antwoordde: ja zou kunnen.. alleen, wij rekenen de knipbehandelingen niet op naam af…

 

Graag wil ik je overtuigen
Graag wil ik iedereen adviseren om elke behandeling af te rekenen op naam. Waarom ik dat adviseer? Zie mijn argumenten hieronder 🙂

  • ‘Wanneer ben ik voor het laatst geknipt?’ vraagt een klant aan jou. Je gaat naar de betreffende klant in je systeem en ziet: ah, dat was 7 weken geleden.
  • Verloren klanten: Elke salon heeft een verloop van klanten. Stel je wilt een aantal klanten die al 20 weken of langer niet bij jou in de salon zijn geweest een terugkom-actie aanbieden. Als, je klanten op naam afrekent weet je precies wie wanneer voor het laatst geweest is. Uit de praktijk blijkt ook nog eens dat als je ‘verloren klanten’ een terugkom-actie toestuurt via post, 1/3 van de klanten met de brief terugkomt en toch weer bij jou in de salon komen.
  • ‘Vorige keer hoefde ik maar 20 euro te betalen’. Jij helpt dit keer de klant van je collega omdat je collega op vakantie is. Je rekent de behandeling af en geeft aan dat de behandeling 22 euro kost. Waarop de klant antwoordt, maar.. bij je collega betaal ik altijd maar 20 euro! Reken je de klant op naam af dan kan je dus zien wat er bij elke behandeling is afgerekend.
  • ‘Hoe is shampoo x bevallen?’ Je ziet bij de afrekeningen staan dat je klant de vorige keer een shampoo voor meer volume mee heeft genomen. Je vraagt hiernaar bij het afrekenen en krijgt te horen dat het eigenlijk heel goed bevalt maar dat het haar nog wat stug blijft. Hierop geef je aan dat zij dan het beste een conditioner kan proberen. Ze zegt, ja doe maar. En je hebt weer een conditioner erbij geadviseerd. Zo kan je in interactie met je klant de omzet per bezoek omhoog brengen.

Werk je nog niet met een softwaresysteem maar nog met een kaartenbak en ben je benieuwd wat een ‘digitale’ kaartenbak zoals SMARTsalon je kan bieden? Neem dan contact met ons op!

Tino SMART adviseur

Over de schrijver
Opgegroeid in een ondernemersgezin met eigen salon. En na de kunstacademie meteen aan de slag in ons mooie familiebedrijf. Iedere dag mag ik hier samen met mijn twee zussen en onze Davincianen helpen hun salon nog een beetje beter, leuker, mooier te maken.
Reactie plaatsen