Tip: Het geld klopt in de zak van je klant
17 maart 2021 

Tip: Het geld klopt in de zak van je klant

Nu je salon een tijdje dicht heeft gezeten ivm Corona, gunt jouw klant je waarschijnlijk net een beetje meer dan dat hij anders bij jou uit zou geven. En dat niet alleen… veel winkels zin lastiger te bereiken, de impulsaankopen zijn minder, de horeca kan je alleen nog afhalen. Dat betekent dat veel mensen meer geld in de zak hebben zitten dan anders. Want ze kunnen het niet makkelijk kwijt. Jij hebt wat goed te maken van de coronaperiode. Daarom geven we je graag tips hoe je het bedrag wat je klant bij je besteed kan verhogen. Dus het omzet per bezoek per klant hoger te maken.

 

Marketingacties met producten

Je kan beginnen met een aantal marketingacties op te zetten. Je wilt natuurlijk nu geen korting geven op je behandelingen. Maar wel op producten. Die heeft je klant immers wel nodig, ook al heeft hij/zij wellicht in de coronaperiode toch iets van de drogisterij gehaald. Daarom nu de kans om je klanten weer op jouw producten te zetten:

Productactie

  • 2+1 gratis actie
    • Een veelgebruikte actie is vaak 2+ 1 gratis. En dat doen bedrijven niet voor niets. Het werkt namelijk.
    • Geef daarbij de goekoopste van de 3 dan gratis mee aan de klant
  • 2e product 50% korting
    • Ook dit is natuurlijk een fijne actie voor jou en je klant. Je klant koopt 2 producten en raakt hieraan gewend.
    • Doe dan wel deze actie op 2 complementerende producten. Bijvoorbeeld een shampoo en conditioner. Of een dagcreme en een nachtcreme. Hiermee voorkom je dat je klant 2 dezelfde producten koopt en dus langer geen nieuwe meer nodig heeft
  • Maak een setprijs met een behandeling
    • Voorbeeld: Wassen + Knippen + Drogen + Shampoo
      • Meeste klanten zullen vaak alleen komen knippen en niet komen wassen (controleer wel of dit inderdaad ook zo is in jouw salon!) Laat je klant wennen aan het wassen bij jou in de salon en biedt ze dus een leuke setprijs aan. Zo went je klant aan de wasbehandeling en wil hij die de volgende keer weer én krijgt hij een fijne shampoo erbij.
      • Normaal kost de behandeling bijvoorbeeld € 28 en de shampoo € 15
      • Dat is bij elkaar € 43 > nu biedt je de set aan voor € 35,50 > dat is de shampoo voor 50% meegeteld in de setprijs.
        • Ligt er natuurlijk wel aan wat de marge op je producten is
  • Ruil je lege fles/potje in voor een volle en krijg € 5 korting
    • Zoals al eerder vermeld kan het zijn dat je klant in coronatijd een ander product heeft gebruikt dan hij normaal gesproken doet van jouw salon. Stimuleer je klant dan ook weer om terug te gaan naar jouw producten.
    • Geef daarbij ook duidelijk aan dat het niet uitmaakt welke pot/fles het ook is, het mag juist ook van de drogisterij of supermarkt zijn.

 

 Je diensten per klant verhogen

Je kan natuurlijk ook je klant overtuigen om een extra dienst bij de geboekte afspraak te doen. Denk daarbij vooral aan behandelingen die wel populair zijn maar bij deze klant nog niet gebeurd. En aan behandelingen die weinig gebeuren, bijvoorbeeld het wassen bij heren die in de salon komen. Of juist het verven van de wenkbrauwen nadat je ze geëpileerd hebt.  Het doel is natuurlijk om je klant kennis te laten maken met de behandeling(en) die hij/zij nooit bij jou afneemt, om te zorgen dat hij/zij het toch wel erg fijn vindt en de volgende keer dit ook bij jou in de salon laat doen.

  • Biedt een populaire extra dienst met korting aan, aan mensen die dat nog nooit bij jou hebben gedaan
    • Voorbeeld: je klant komt altijd alleen voor het knippen bij jou? Geef die klant bij het afrekenen een kortingskaart mee voor de volgende keer om ook te wassen tegen gereduceerd tarief
    • Vertel op het moment dat je die kaart aan je klant geeft ook over de actie en vraag of je klant gelijk een afspraak wilt maken
    • Zien welke behandelingen weinig uitgevoerd worden in je salon? Ga naar je overzicht toe van afgerekende behandelingen en kies zelf een periode. Dan kan je duidelijk zien dat bijvoorbeeld in een kapsalon vooral vaak geknipt wordt zonder dat er eerst gewassen wordt. Zie onderstaand voorbeeld. Laat je klanten wennen om eerst te wassen in je salon en dan te knippen, dan heb je gelijk meer omzet per klant.
      Aantal behandelingen
  • Biedt een minder populaire behandeling aan je klanten met korting om ze hiermee kennis te laten maken
  • Maak een pakketprijs voor een behandeling die niet vaak wordt gekozen met een behandeling die wel vaak wordt gekozen
  • Overleg elke ochtend met je collega’s welke klanten er op de planning staan vandaag en wat je die nog meer zou kunnen adviseren. Staat er een kleurklant op? Wellicht is het nodig om voor het voorjaar ook een paar highlights toe te voegen. Juist het gesprek in de stoel met je klant kan heel waardevol zijn. Jij bent namelijk de expert in jouw salon en kan je klant goed adviseren.
    • Voorbeeld: ligt je klant op je stoel en zie je dat zijn huid nogal vochtarm is? Geeft dit dan aan en vertel dat je nu een hydraterend masker extra aan kan bieden om dat op te lossen en een verzorgingsproduct voor thuis om dit bij te houden. Je klant heeft wellicht geen idee hoe hij/zij dat probleem op moet lossen en vindt jouw advies hierin waardevol.
    • Wees vooral niet te bang om je professionele mening te geven, je klant komt niet voor niets bij jou in je salon.
      collega's overleggen

 

Controleer je behandelingen

Controleer dus wel als je met je behandelingen acties gaat doen, wat de goedlopende behandelingen en wat de minder lopende behandelingen zijn. Zo kan je alleen maar extra omzet gaan maken in plaats van dat je omzet gaat verliezen. Want als je kortingen doet op behandelingen die juist wel goed lopen, heeft het weinig zin.

Je kan de behandelingen controleren door in SMART te gaan naar Cijfers > Omzet > Omzet behandelingen. Kies een periode waarvan je de behandelingen wilt zien. Dan zie je van boven naar beneden welke behandelingen het meest worden gedaan bij jou in je salon. Ga dus van deze lijst uit als je kortingen wilt gaan geven op je diensten of een setprijs wilt maken

 

Je acties duidelijk maken naar je klant

Welke actie je ook doet, of het om producten gaat of om behandelingen acties. Vertel dit tegen de klant. Je kan dit doen via Social media, een mail te sturen maar natuurlijk ook je softwaresysteem te gebruiken. Klik hier voor alles opties om in jouw softwaresysteem van Da Vinci de actie naar voren te brengen naar je klant. Zo zorg je ervoor dat jouw klant vraagt naar die ene actie en jij dus minder zelf hoeft te verkopen.

 

Je marketing automatiseren?

Klik op de oranje knop voor meer informatie over onze salon software. Waarbij je automatische marketing in kan stellen om jou te helpen met je salon.

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down