Tip: Duidelijke prijslijst voor je klant
09 juni 2021 
4 min. leestijd

Tip: Duidelijke prijslijst voor je klant

Heb je weleens een nieuw matras gekocht? Is het je dan ook opgevallen hoeveel keus je dan hebt? Je hebt polyeter schuim, koudschuim, pocketvering, traagschuim, boxspring.. en zo kan je nog even doorgaan. Ik moest laatst voor mijn dochtertje een nieuw matras kiezen. Dan kom je dus in een oerwoud van keuzes. Dus.. ik stel het uit. ‘Ik heb nog even de tijd’.

Of sta ik bij de supermarkt, zoek een chocopasta met minder suikers. Ook daar kom ik weer in een oerwoud van keuzes. Alleen met chocolade, of alleen met hazelnoot, of een combi van meerdere noten of… ga zo maar door. Te veel keus! Sta ik lang voor het schap om het juiste potje te kiezen terwijl ik eigenlijk snel boodschappen wilde doen > MISLUKT.

Maar te veel keus, gebeurt ook nog veel in restaurants. Ik keek laatst een aflevering op de tv waarin een beroemde chef-kok de restauranteigenaar helpt het restaurant weer op de rails te krijgen. Daarin bekijkt hij ook altijd de menukaart. De chef-kok geeft aan: veel te grote menulijst, hij moet veeeeeel korter. En dat doet deze chef-kok natuurlijk ook met een reden…

paradox of choice

Je moet een klant niet te veel keus geven. Door te veel keus ga je twijfelen of je wel de juiste aankoop gaat doen of hebt gedaan. En nog erger…. het kan zelfs voorkomen dat de klant überhaupt geen keuze gaat maken en dus niets koopt. In de wetenschap staat dit ook wel bekend als de Paradox of Choice.

Het hebben van te veel keus leidt tot negatieve gevolgen, onder andere:

  1. Je krijgt de neiging om juist niets te kiezen
  2. als je dan toch iets kiest ben je minder blij met je keuze, je blijft twijfelen of je wel de juiste keuze hebt gemaakt.

Aan de Paradox of Choice zitten heel veel gevolgen, maar daar zal ik je nu niet mee gaan vermoeien. De reden dat ik je deze kleine introductie wilde geven is omdat jouw klant in jouw salon OOK moet kiezen als hij/zij online een behandeling bij je boekt. Ten eerste wil ik je een dik compliment geven als je al online boeken aanbiedt aan je klanten. Dat is superfijn voor zowel jou als je klant.

  1. Jij kunt tijd aan je klant in de stoel besteden ipv aan de telefoon
  2. Je bent altijd online boekbaar voor klanten die een afspraak willen maken
  3. Je klant die geen tijd heeft om te bellen kan toch een afspraak bij je maken

Maar… Zodra je klant online een afspraak bij je boekt krijgt hij ook jouw prijslijst te zien. ‘Welke behandeling zal ik eens kiezen?’ Soms is die keuze makkelijk: stel je wilt alleen maar knippen. Maar wil je net wat meer? Een keer het haar netjes laten drogen? Of toch een paar highlights erdoor, of toch een keer een krulletje erin? Dan wordt de keus al snel lastiger.

Tips:

  1. Gebruik duidelijke namen die ‘leken’ kennen.
  2. Geef niet te veel keus.

1. Duidelijke namen
Duidelijk namen zoals ‘knippen en drogen dame’. En niet Cutting and high-end styling. Want wat betekent high-end styling? Je klant heeft geen idee. Onduidelijke namen zorgen er al snel voor dat je klant verkeerd kiest. Heb je voornamelijk Nederlandse klanten? Gebruik dan ook gewoon Nederlandse namen waarin het duidelijk is wat de behandeling inhoudt. Nog een kleine tip: bij het SMART-systeem kan je er ook nog voor kiezen om een omschrijving bij de behandeling te zetten. Zo geef je de klant iets meer uitleg van de inhoud van de behandeling.

2. Geef niet te veel keus
Soms zie ik nog weleens een prijslijst online voorbij komen met echt een waslijst aan alle behandelingen die je je maar kan bedenken. Stel ik was een normale klant geweest en ik wil toch even online boeken omdat ik geen tijd had om te bellen en ik wil morgen nog in de salon komen. Als ik die waslijst aan behandelingen zie heb ik echt geen idee welke behandeling ik altijd krijg of wat het allemaal precies betekent.

Hoe los je dit op?

  • Werk met kopjes (categorieën) in je prijslijst
    • Zet al je knipbehandelingen onder het kopje ‘knippen’
    • Zet als je kleurbehandelingen onder het kopje ‘kleuren’
    • etc.
      Kopjes bij online boeken
  • Controleer welke behandelingen het meest gedaan worden en zet die dan ook online
    • De behandelingen die bijna niet voorkomen die haal je van je online prijslijst af.

Je meest gebruikte behandelingen controleren:

Aantal geboekte behandelingen

Werk je met een softwaresysteem (of met Da Vinci)? Dan kan je zien welke behandelingen online geboekt worden. Kijk bijvoorbeeld eens in de 3 maanden of er behandelingen zijn die je online hebt staan die niet geboekt worden. Dan kan je die dus weer uit je online boekingslijst halen. Dat wordt dan mooi overzichtelijk voor je klant. In Da Vinci vind je dit overzicht bij: Cijfers > Afspraken > Meeste online geboekte behandelingen. Want nogmaals: hoe meer keus je biedt, hoe meer twijfel je zaait bij de klant en daardoor onvrede.

Meer weten over hoe SalonSoftware je kan helpen?

Klik op de oranje knop voor meer informatie over onze salon software, waarbij je makkelijk tijd kan besparen en efficiënter te werk kan gaan. En het allerbelangrijkste: hoe je klant nóg blijer kan worden.

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen