Het Corona virus en jouw salon
13 maart 2020 
3 min. leestijd

Het Corona virus en jouw salon

Heel Nederland is in de ban van het Coronavirus. Logisch, het is iets wat we in Nederland nog niet op deze manier hebben meegemaakt. Dus we snappen dat je op dit moment met gedachten zit als: ‘gaan mijn klanten nog komen?’ ‘Kan mijn salon dit aan?’. Daarom hebben wij voor je nagedacht en alvast een aantal marketingtips voor je opgeschreven.


De feiten

  • Op dit moment (01-4-2020) hebben 12.595 mensen Corona in Nederland
  • Nederland heeft dik 17 miljoen inwoners
  • Dat betekent dat 0,059% van de Nederlandse bevolking nu besmet is met het Corona virus

De Corona-angst

Het grootste punt op dit moment is dat niemand weet wat er morgen of overmorgen gaat gebeuren. Blijft het bij die 600 mensen? Word ik ook ziek? En wat gaat er gebeuren als je echt wat ouder bent of misschien al ziek bent? En als ondernemer natuurlijk helemaal… komen mensen nog naar mijn salon? Durven mensen nog bij mij te komen? Moet ik mijn salon sluiten? Thuiswerken als je en salon hebt is natuurlijk geen optie. En hoe moet ik dan alles gaan betalen? Hoe lang gaat het nog duren voordat dit over is en klanten weer bij mij terugkomen?

Volgens mij allemaal vragen die we niet kunnen beantwoorden. We kunnen alleen maar klaar zijn voor het moment dat de angst afneemt en de Corona gevallen ook.

Tips voor in je salon

Zowel de ANKO als de Anbos geeft adviezen wat je kan doen met je salon.

Marketingtips: Als de zon weer schijnt, Corona verdwijnt en de klanten weer terugkomen 

Het kan zijn dat je nu een stuk omzet verlies hebt. En dat moet natuurlijk weer goed worden gemaakt op een moment. Daarom hebben we een aantal marketingideeën verzameld voor jullie.

  1. Zorg dat als je online boekbaar bent
    1. Het online shoppen neemt op dit moment flink toe. Iedereen die thuiszit heeft meer tijd om online te shoppen. Dus waarom zou jij als salon niet online boekbaar zijn? Geniaal natuurlijk als ze je website of Facebook pagina tegenkomen en meteen kunnen boeken. Het moment dat mensen dan weer de deur uitkomen is het moment waarop ze bij jou een afspraak gaan boeken.
  2. Zorg ervoor dat klanten je niet vergeten, stuur automatische berichten
    1. Stuur een automatisch bericht uit ons systeem nadat een klant 5, 6 of 7 weken niet bij je is geweest en nog geen vervolgafspraak heeft gemaakt. ‘He Janine, we hebben weer een plekje voor je openstaan. Als je naar onze website gaat kan je meteen een tijd uitzoeken die bij je past en een afspraak boeken. Zien we je snel? Onze website: www.salonnaam.nl Fijne dag! Groeten van het team van SMARTsalon.’ Weten hoe het precies werkt? Klik dan hier.
  3. Zorg dat je online vindbaar ben
    1. Zoals gezegd shoppen mensen graag online nu. Daarom is het belangrijk dat je een website hebt. Als je klant bent bij Da Vinci krijg je sowieso een website met twee pagina’s, zit bij in je pakket. Vraag ons hierna als je meer wil weten (info@dvi.nl). Wil je een website met meer pagina’s? Dat kan natuurlijk ook. Meer info, klik hier.
  4. Zorg extra goed voor je klanten die in je salon komen
    1. Mogelijk heb je de tijd om de klanten die wel komen net even iets meer in de watten te leggen. Neem dan ook de tijd die je hebt en adviseer je klant net wel die extra behandeling of extra product. Bekijk bijvoorbeeld iedere ochtend welke klanten je vandaag verwacht en bespreek eventueel met je team wat je extra kunt doen per klant. Zo heb je een nog blijere klant en kan je wat extra omzet genereren door je klanten die wel komen.
  5. Durf je het huis niet uit? Wij brengen je producten!
    1. Stuur je klanten een mail met een mooie shampoo + conditioner deal, of een product om je gezicht te reinigen en verzorgen. En zeg daarbij dat je het naar ze toestuurt / langs brengt. Op die manier kan je nog wat extra product verkoop realiseren en lever je mooie service aan je klanten. Hoe dit je dit precies?
      1. Je stuur een mail naar je klanten, klik hier om te zien hoe dat werkt
      2. Als iemand bestelt reken je dit gewoon af in de SMARTsalon kassa zoals je gewend bent en je stuurt de kassabon per mail
      3. Je bezorgd het product
      4. Klik hier voor een voorbeeld mail.
  6. Koop nu een cadeaubon en ontvang iets extra’s
    1. Het kan dat klanten nu niet bij je in de salon durven te komen. Maar die omzet wil je wel. Wat je kan doen is een actie: Koop nu een cadeaubon van € 20 en krijg € 5 extra waarde. En die cadeaubon is dan geldig voor heel 2020 bijvoorbeeld. Je kan dit zelfs via de mail regelen met je klanten. Heb je toch weer nu wat omzet binnen. Klik hier voor een voorbeeld.En bij deze een uitleg hoe je dit verwerkt in je kassasysteem

We hopen natuurlijk met z’n allen dat het Corona virus niet alles stil legt en dat we over een tijdje het allemaal weer vergeten zijn. Maar voorbereidt zijn kan nooit kwaad. 😉

Werk je nog niet met de software van Da Vinci? Klik dan hier en vraag informatie aan.

Over de schrijver
Opgegroeid in een ondernemersgezin met eigen salon. En na de kunstacademie meteen aan de slag in ons mooie familiebedrijf. Iedere dag mag ik hier samen met mijn twee zussen en onze Davincianen helpen hun salon nog een beetje beter, leuker, mooier te maken.
Reactie plaatsen