Tips van salonconsulent Kelly Derks: Zo doe je een prijslijst check
20 april 2021 

Tips van salonconsulent Kelly Derks: Zo doe je een prijslijst check

De prijslijst van je salon. Het lijkt zo’n basic onderdeel waar je eens per jaar (meestal rond januari) over nadenkt en waarin je soms kleine verhogingen doorvoert. Meer is het niet. En dat is heel jammer, want je prijslijst is de ruggengraat van een winstgevende salon. Betekent dat dat je zomaar je prijzen moet verhogen om meer te verdienen? Zeker niet, maar zonder een prijslijst die klopt met je segment en service is een winstgevende zaak ver te zoeken. Door de juiste prijzen te hanteren en te weten wat je minuutprijs is, heb je financiële rust in je hoofd en krijg je de kans om een buffer op te bouwen voor je salon. Dat werkt een stuk prettiger!

 

Webinar

Kelly Derks, salonconsultant, heeft ook een webinar gegeven. In dit webinar helpt ze je met jouw prijslijst. Ze deelt haar unieke methode om inzicht te krijgen in je prijslijst, laat je zien waar je op moet letten en geeft je tips over hoe je je prijslijst weer gezond kunt krijgen. Heb jij na de lockdown je prijzen verhoogd? Of er juist nog niets aan gedaan? Weet je wat behandelingen per minuut kosten en opleveren en of je prijslijst gezond is? Na deze training reken je het zo uit en we hebben de belangrijkste tips nog even voor je op een rijtje gezet. Ben je Da Vinci klant? Dan kan je ook het gedetailleerde webinar terugkijken via de Community.

De prijslijstcheck

Om te weten of je prijslijst klopt, moet je 4 stappen doorlopen:

  1. Je kostprijs berekenen
  2. Die kostprijs omrekenen naar de minuutprijs
  3. De minuutprijs controleren met je bestaande prijslijst
  4. Je prijslijst aanpassen waar nodig

 

Stap 1: je kostprijs berekenen

  • tel al je maandelijkse kosten bij elkaar op. Dat zijn:
    • alle variabele kosten
    • alle vaste lasten
    • alle salarissen (ook die van jezelf mocht je medewerkers hebben)
    • dus elke euro die je bedrijf uit gaat
  • Tel het aantal gewerkte uren per maand bij elkaar op.
    • Aantal uren per week van elke medewerker vermenigvuldigen met 4,33
    • Let op: tel wel alleen de uren die inzetbaar zijn om klanten te helpen. Dus niet een kantoordag.

Nu heb je je kostprijs.

 

Stap 2: Die kostprijs omrekenen naar de minuutprijs

Deel dan je totale kosten door alle uren. En deel dat getal nogmaals door 60. Dan heb je de kostprijs per minuut.

Doe vervolgens je kostprijs x 2. Dit is dan je ideale minuutprijs. Waarom x 2? Als je dit niet doet dan hou je geen rekening met winst. Dan hou je dus alleen rekening met de kosten en hou je niets over.

Wat als je de minuutprijs x 2 doet en deze wel erg hoog uitkomt? Is dit dan wel realistisch? Je moet natuurlijk wel kijken of je je minuutprijs x 2 kan doen. Komt er een onrealistisch hoge minuutprijs uit? Kijk dan of je ongeveer op de € 1,05/ € 1,10 uit kan komen.

 

Stap 3 en 4: de minuutprijs controleren met je bestaande prijslijst en eventueel aanpassen

In je softwaresysteem van Da Vinci kan je makkelijk de minuutprijs van al je behandelingen vinden. Controleer hoever deze van je gewenste minuutprijs af zitten. Is je minuutprijs goed? Dan hoef je niets te veranderen. Is je minuutprijs te laag? Verhoog dan de prijs van die behandeling.

Hier vind je de minuutprijs van je behandelingen in Da Vinci SMART: Management > Prijslijst > Behandelingen > Prijs p/m.

 

Minuutprijs

Let op: de minuutprijs moet natuurlijk wel overeenkomen met het segment waar je je in bevindt. Werk jij in een laag, midden of hoog segment? Zorg dat je minuutprijs matcht met jouw segment. En op welk niveau zitten je prijzen nu? Kan je in 1 keer naar de gewenste minuutprijs toe of moet je dit in stappen doen? Is je minuutprijs eigenlijk te hoog voor je segment waar je salon in zit? Waar ligt dit dan aan? Spendeer je dan te veel tijd aan een behandeling? Zijn de kosten van de huur/hypotheek te hoog? Zorg dat je inzicht krijgt in het waarom achter je prijs.

 

Hulp nodig met je prijslijst?

Kelly weet er alles van! Klik op de oranje knop voor contact 🙂

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen

De Da Vinci Cookies
arrow_drop_up arrow_drop_down