arrow_drop_up arrow_drop_down
De marketingactie die werkt, zo doe je dat
15 september 2020 

De marketingactie die werkt, zo doe je dat

Hoe doe jij de marketing voor je salon? Bedenk je vaak een actie die je leuk lijkt? Dat is ook niet gek, zo doen de meeste het :-). Maar helaas werken die niet altijd goed. Een marketingacties gebaseerd op feiten of cijfers wel. Want meten = weten. Dat betekent dat je met een programma werkt waarin je gegevens van je salon vastlegt, bijvoorbeeld SMARTsalon van Da Vinci. En met deze gegevens kan je dan leuke dingen doen! We laten je zien welke gegevens je kan bekijken en welke marketingactie je hierbij kan doen.

Welke behandelingen worden het meeste uitgevoerd?

Doordat je afrekent met je klanten wordt ook bijgehouden welke behandelingen je klanten nemen. Je hebt wellicht wel een idee welke behandelingen het meeste worden uitgevoerd in je salon. Maar zeker weten, weet je het niet. En dat is juist leuk. Want daardoor kan je er slimme marketing mee doen.

Wat wil je weten?

Ga in je software naar het overzicht van je behandelingen. Bekijk de top 10 van de behandelingen die het meest worden gedaan bij klanten.

  • In SMARTsalon ga je dan naar Cijfers – Omzet – Omzet behandelingen.
  • In PC-Coiffure ga je naar Management – Overzichten – Rapporten – Behandelingen – Omzet behandelingen per Afdeling

 

Marketingactie kapsalon:

  • Zie je bijvoorbeeld dat er veel kleurbehandelingen afgerekend worden, maar in verhouding weinig kuurbehandelingen?
    • Overleg met je medewerkers waarom een kuur belangrijk is na een kleurbehandeling zodat zij dit weer tegen de klant kunnen vertellen
    • Maak dan een tijdelijke actie: na elke kleurbehandeling gratis een haarkuur. Zo went je klant eraan en ook je medewerkers.
  • Valt het je op dat er veel geknipt wordt maar bijna niet gewassen?
    • Promoot dan het wassen. Dit is namelijk een simpele manier om meer omzet te maken
    • Je kan dan ook bij het online boeken de knippen wassen behandeling bovenaan zetten, hoger dan alleen de knipbehandeling. Zo kiest je klant onbewust de behandeling die het meest bovenaan staat.

 

Marketingacties schoonheidssalon:

  • Zie je in je salon dat je veel standaard gezichtsbehandelingen doet? Maar eigenlijk wil je dat je clienten overstappen op de luxere variant?
    • Maak een tijdelijke actieprijs van de luxere behandeling, want onbekend maakt onbemind
    • Leg daarbij ook goed uit wat het verschil is en wat het voor de huid van je client betekent.
  • Valt het op dat je veel wenkbrauwen epileren hebt maar in verhouding weinig wenkbrauwen verven?
    • Maak hier dan een speciale actieprijs van.
    • Vertel vooral ook tegen je klanten dat je deze actie hebt of ze het niet eens uit willen proberen

Welke artikelen zijn favoriet bij je klanten?

Wat je bekijkt bij je behandelingen kan je natuurlijk ook toepassen op je artikelen. Je kan in SMARTsalon een overzicht zien van de artikelen. Welke artikelen zijn het meest verkocht, maar ook door welke medewerker.

  • Binnen SMARTsalon kan je dit overzicht vinden door te gaan naar Cijfers – Medewerkers – Artikelen per medewerker
  • In PC-Coiffure ga je naar: Management – Overzichten – Rapporten – Artikelen – Artikelen totaal en per MW

Marketingacties voor je salon

Je hardlopers:
Welke artikelen worden het meest verkocht? Deze artikelen zijn dus favoriet onder je klanten. Zet dit artikel dan eens op een nog meer prominentere plek in je salon met duidelijk de prijs zichtbaar en wat het voor je haar doet. Dus dit artikel in the Spotlight zetten en vermeld erbij dat dit een favoriet van je klanten is. Zo hoop je dat andere klanten dan ook wel eens dit artikelen willen proberen.

De producten die het meest worden verkocht zijn vaak ook favoriet bij je personeel. Een ander idee is om dit product in prijs iets te verhogen. Zo heb je makkelijk net een beetje extra omzet.

De Zachtlopers
Controleer dan ook welke artikelen het minst worden verkocht. Is het dan nog wel nodig om dit artikel in de schappen en op voorraad te houden? Of kan deze wellicht de deur uit? Of is het nodig om je personeel een bijscholing van de werking van deze artikelen te geven? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze minder goed weten wat dit artikel doet en dus minder snel adviseren.

Als jij een artikel uit de zachtlopers wel de moeite waard vind om te blijven verkopen. Dan zou je hier een actie mee kunnen doen om juist dit artikel onder de aandacht te brengen bij je klanten. Bijvoorbeeld 2 maanden lang krijgen ze op alleen dat artikel x % korting.

 

Hoeveel bezoeken heb je in je salon?

Hoe gaat het aantal bezoeken eigenlijk in je salon? Blijft dit op pijl of stijgt of daalt dit? Heb je dus veel nieuwe klanten of niet?

  • In SMARTsalon kan je dit overzicht vinden door te gaan naar Cijfers – Afspraken – Aantal bezoeken.
  • In PC-Coiffure ga je naar: Management – Overzichten – Rapporten – Klanten – Omzet per bezoek – Aantal bezoeken

  • Zie je dat het aantal bezoeken afneemt? Waardoor komt dit? Blijven er teveel klanten weg en komen dus niet meer? Is een medewerker met zwangerschapsverlof (geweest) en blijven die klanten nu weg? Het is hierbij belangrijk om te onderzoeken waardoor dit komt. En je kan ook een actie bedenken om nieuwe klanten te werven.
  • Zie je dat het aantal bezoeken gelijk blijft? Ook dan zou je ervoor kunnen kiezen (als je nog voldoende kan groeien in effectiviteit bij je medewerkers en jezelf) om ook nieuwe klanten te trekken. En bedenk dan een actie voor nieuwe klanten. Of zit je al goed in effectiviteit? Dan zou je kunnen kijken om klanten sneller weer bij je in de salon te krijgen.
  • Stijgt het aantal bezoeken per maand? Onderzoek dit dan ook, waardoor komt dit? Als je weet hoe het komt dat je meer bezoeken hebt elke maand, dan kan je dit proces wellicht sneller maken zodat je giga gaat groeien met de salon.


Marketingacties voor je salon

  • Je hebt meer nieuwe klanten nodig:
    • Daarvoor is het nodig dat nieuwe klanten de drempel van jouw salon over durven stappen. Een gewaagde maar zeer effetieve is: een gratis behandeling voor een nieuwe klant.
    • Hoe werkt de actie? Maak een nieuwsbrief / facebook post / flyer in de buurt met de actie:
      • Nog nooit bij Salon X geweest? Schrijf je dan nu in en maak kans op een gratis behandeling
      • Houd bij welke potentiële klanten zich hebben ingeschreven voor deze actie
      • Kies elke dag een potentiële klant uit voor de gratis behandeling
      • Stuur een e-mail naar deze potentiële klant dat hij/zij gewonnen heeft
      • Is de nieuwe klant in je salon geweest? Geef dan bij het afrekenen nog een bon mee voor het tweede bezoek, met bijvoorbeeld een korting van € 7,50. Zo zorg je ervoor dat die nieuwe klant ook een tweede keer nog bij je terugkomt. Daarna is je nieuwe klant zo aan je gewend en vindt jouw manier van werken zo fijn dat hij bij je blijft komen.
  • Je wilt je klant sneller terug laten komen in je salon:
    • Hiervoor kan je de automatische bezoekversneller in SMARTsalon gebruiken: een berichtje die je zelf in kan stellen dat die na bijvoorbeeld 6 weken na het laatste bezoek gestuurd wordt naar je klanten. Alleen een herinnering dat het bijvoorbeeld al 6 weken geleden is dat ze bij je in de salon zijn geweest, doet je klanten al sneller een afspraak maken.

 

De omzet van je salon

Door de combinatie van het aantal bezoeken en de omzet per bezoek weet je al snel welke actie je moet doen om je omzet te verhogen. Stel het aantal bezoeken is heel hoog, alleen de omzet per bezoek is eigenlijk niet zo hoog. Dan ga je focussen om het omzet per bezoek omhoog te krijgen.  Omzet per bezoek is eigenlijk de totale omzet van 1 maand gedeeld door het aantal bezoeken van die maand.

  • In SMARTsalon kan je dit overzicht vinden door te gaan naar Cijfers – Management – Omzet – Omzet per bezoek
  • In PC-Coiffure ga je naar: Management – Overzichten – Rapporten – Klanten – Omzet per bezoek

Marketingacties voor je salon

  • Je kan natuurlijk het omzet per bezoek verhogen door je klanten extra producten of diensten aan te bieden en hierover te vertellen. Een product meer is snel je omzet per bezoek omhoog. Zie ook artikelen of behandelingen acties eerder in deze blog.
  • Werk je met medewerkers dan is een actie voor je medewerkers ook slim om te doen. Het beste motiveer je medewerkers door er een beloning tegenover te zetten. Bijvoorbeeld als elke maand de omzet per bezoek met € 0,50 kan verhogen gaat je omzet hier ook snel van omhoog. Stel de omzet per bezoek (per klant) gaat elke maand met 50 cent omhoog dan gaan jullie een keer samen uit eten. Of geef je elke medewerker een dinerbon.
    • Je mag natuurlijk ook een ander bedrag kiezen als streefpunt, maar blijf wel realistisch en het doel moet vooral haalbaar zijn.
    • Als je elke maand al met 50 cent met omzet per bezoek omhoog gaat, reken dan maar eens uit wat dat voor je totale omzet doet! Elke maand blijft zich dit dan herhalen 😉

 

Wil je ook inzicht in je salon?

Ik ben Lidwien, directeur van Da Vinci SalonSoftware. Samen met mijn zussen en een team van Davincianen helpen we iedere dag 1700 salons met onze SalonSoftware. Van afsprakenboek, online boeken voor je klant, kassa, klantbeheer, administratie en marketing. Wij zijn er voor je.

Wil je meer weten hoe Da Vinci je kan helpen inzicht in je salon te krijgen? We staan voor je klaar

Liever bellen: 0575 55 27 00

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen

De Da Vinci Cookies