Tino vertelt: ‘Vroeger in mijn eigen salon werd een klant wel eens door 3 verschillende medewerkers geholpen. Eef zette de kleur in en spoelde deze uit, ik knipte deze en Lia droogde het haar. En Lia rekende vervolgens ook af met deze klant. Hoe kan ik nu goed zien hoe druk mijn medewerkers eigenlijk zijn geweest?’
Hoe druk zijn je medewerkers nu echt geweest?
Mevrouw Jansen die komt in je salon en wil graag worden geknipt en gekleurd. Het is een vrij drukke dag dus ze kan niet door 1 medewerker geholpen worden maar wel door 3 verschillende. Dus Eef zet de kleur in, Tino spoelt de kleur uit en knipt deze mevrouw en Lia droogt het haar. Nu gaat Fientje ook met deze klant afrekenen. Op welke medewerker zet zij deze behandeling? Bij haarzelf, want zij rekent met haar af.
Nu ga jij als eigenaar kijken in het overzicht hoe druk ze zijn geweest en wat de omzet is geweest die ze gedraaid hebben. Je denkt.. Lia heeft hard gewerkt want die heeft een hele hoge omzet, en de rest, wat hebben die dan zitten doen, koffie drinken? NEE! Want dat overzicht klopt niet!! Pas op met welke conclusies je trekt.
In SMARTsalon kloppen deze overzichten wel, en weet je waarom? Lia rekent vanuit het afsprakenboek af met mevrouw Jansen. Automatisch staat in de kassa aangegeven dat Eef het haar heeft gekleurd, Tino heeft geknipt en Lia heeft gedroogd. Als jij nu het overzicht bekijkt hoe hard men gewerkt heeft vandaag zal je een eerlijke verdeling zien. Want de omzet en de tijd wordt verdeeld over welk onderdeel van die behandeling de medewerkers uitgevoerd hebben. Jij blij omdat je de juiste conclusies trekt en je medewerkers blij omdat jij kan zien dat ze wel hard gewerkt hebben. 🙂
Tino Da Vinci SalonSoftware adviseur