Tip van collega Dominique: Je klanten vragen om te doneren
19 februari 2021 
3 min. leestijd

Tip van collega Dominique: Je klanten vragen om te doneren

#VoorSalonsDoorSalons

Natuurlijk blijft het een rottijd. Ook wij snappen dat je echt niet iedere dag met een glimlach opstaat. Maar aan de telefoon spreken wij ook veel Da Vinci klanten met mooie verhalen, ontroerende verhalen of succes verhalen.

Deze delen we graag met jou. Zodat jij een idee hebt hoe je collega’s deze lockdown aanpakken of wat ze meemaken. Maar ook om jou inspiratie te geven. Wie weet lees jij iets waarvan je denkt ‘dat ga ik ook doen!’.

 

‘Dit is eigenlijk wel het laatste dat ik aan de klanten wil vragen…’ – Dominique van Haarverzorging Den Dolder

 

De steun van de overheid valt enorm tegen. Ze hebben al afscheid moeten nemen van 2 collega’s waar het contract van afliep. Heel erg spijtig, maar een andere keus hadden ze niet. En ook alle gespaarde centen privé gaan naar de salon toe… Dominique de bedrijfsleidster dacht: ‘dit moet toch niet de bedoeling zijn…?’. En na heel wat gepieker is de oplossing die ze heeft bedacht enorm positief uitgevallen.

Wat heeft Dominique gedaan? Ze heeft een steunactie opgezet waar klanten geld konden doneren om hun salon door de Corona Crisis heen te helpen. Binnen 10 dagen tijd hebben ze bijna € 17.000,- ontvangen van klanten. Dominique vertelt dat dit totaal onverwacht is en zoveel echt niet had kunnen dromen.

 

Hoe ben je bij deze Steunactie gekomen?

Dominique geeft aan dat ze haar baas en salon niet zo wilde zien lijden. En daarom ging ze nadenken over mogelijke opties om aan geld te komen. Ze had van een bevriende salon-collega gehoord dat die een steunactie waren gestart. Ook geeft ze aan dat er in hun woonplaats al eens eerder een flink geldbedrag opgehaald was via een steunactie voor een omgekomen brandweerman. Dus zegt ze: ‘Met die gedachtes in mijn achterhoofd, zullen wij dan ook maar een steunactie doen? Maar ja.. zo geld vragen aan onze klanten, dat is eigenlijk ook niet helemaal wat ik wil. Of zullen we dan toch….?’

Uiteindelijk heeft Dominique de knoop doorgehakt en toch maar een steunactie opgezet. ‘We willen de salon door laten gaan ook na de crisis!’ En heeft ze een actie opgezet bij www.SteunActie.nl

 

Hoe heb je de steunactie onder je klanten bekendgemaakt?

‘Eerst heb ik de steunactie alleen op Facebook en Instagram gezet. Daar kwamen wel wat reacties op. Maar…’ zegt Dominique, ‘de donaties zijn pas echt hard gaan lopen toen ik vanuit het Da Vinci-programma een mailtje stuurde naar onze klanten met de vraag of ze onze salon wilden steunen via de steunactie’. Ze geeft aan dat ze veel juiste mailadressen had omdat klanten bij hen ook online boekten voor de lockdown.

 

Het gedoneerde bedrag steeg razendsnel

Dominique geeft aan dat ze zelfs appjes van klanten kreeg die haar op de hoogte hielden hoe hoog het donatiebedrag opliep op de steunactiepagina. Dominque: ‘ik zag ook een goede klant van mij die zelfs € 1000,- had gestort’. Ze geeft aan, zou dat per ongeluk een foutje zijn? ‘Dus ik bel die klant op om te vragen of zijn toets bleef hangen op de 0. Hij zei: ‘Nee hoor, in deze tijd moeten we de bedrijven helpen anders gaat het land kapot’. Nouuu zegt Dominique, ongelofelijk toch! Zo lief en gul! ‘De volgende dag ben ik bij die klant langs geweest met een kleine attentie voor het gulle bedrag dat hij gedoneerd heeft’.

Dominique geeft aan dat ze al blij zou zijn geweest met een paar duizend euro als donaties. Ze zegt: ‘Eerst had ik het doelbedrag ingesteld op € 10.000,-. Binnen no time was dit bijna behaald, dus heb ik het bedrag maar opgehoogd. En dat ging een tijdje zo door. En op de € 16.000,- heb ik hem maar laten staan, meer kan je eigenlijk niet vragen’. Dominique geeft aan dat ze denkt dat als mensen zien dat het doelbedrag al gehaald is, ze niet meer doneren. Vandaar dat ze het doelbedrag ophoogde.

‘We zijn onwijs blij met het behaalde bedrag, dit overtrof al onze verwachtingen’.

 

Hoe heb je je klanten gevraagd te doneren?

Dominique zegt, ‘ik denk dat de essentie is dat je eerlijk bent en je gevoel in de communicatie naar je klant legt. Dus dat heb ik gedaan. Ik heb de klanten open gevraagd om te doneren omdat we zo graag met de salon willen blijven bestaan’.

Onderstaand de e-mail die Dominique naar de klanten heeft gestuurd:

 

__________________________________________

Lieve Klanten van Haarverzorging Den Dolder,

Het zijn bizarre tijden.
Ik vind het lastig om dit bericht te sturen.

Maar ik heb namens ons team een steunactie opgezet voor Mieke.

We hebben van twee collega’s afscheid moeten nemen, dit omdat het financieel niet meer haalbaar is.

De overheid doet weinig tot niets en het water staat Mieke aan de lippen.

Afgelopen weken hebben klanten producten en verf gekocht maar het grote gat is daarmee niet te vullen.

Onze vraag is zou u een kleine bijdrage willen doen, zodat onze mooie salon voortgezet kan worden.

https://steunactie.nl/actie/steun-haarverzorging-den-dolder

Liefs Dominique
En de rest van Team Haarverzorging Den Dolder

__________________________________________

 

Heb je de klanten nog bedankt die gedoneerd hebben?

Dominique geeft aan dat ze niet alleen maar iets kan vragen aan klanten, maar ze zeker ook moet bedanken voor alle donaties. Na 1 week heeft ze de klanten een bedankje gestuurd via de e-mail. ‘En natuurlijk hopen we onze dankbaarheid spoedig uit te kunnen spreken naar alle klanten door snel weer open te gaan met de salon en ze allemaal een nieuwe coupe aan te meten’.

Ook een steunactie opzetten?

Klik op de oranje knop voor het stappenplan.

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen