arrow_drop_up arrow_drop_down
17 juli 2019 

De klant is echt koning in de salon!

Soms gebeurt er iets … iets waar ik zoveel van leer omdat het zo verkeerd is wat er gebeurt! Het ‘leuke dingen doen voor leuke mensen’ is voor mijn gevoel zo’n basis, de dienstverlening. En sommige mensen snappen er echt niks van!

Wat gebeurde er:
Ik belde iemand terug die mij had gebeld, hij probeerde me iets te verkopen. Je snapt, dan ben ik al nieuwsgierig hoe zo’n telefonisch salesgesprek zal gaan. Ik belde terug en in de eerste 30 seconden had hij me al twee keer beledigd en daarna begon hij een soort waterval alleen maar over hem en over zijn bedrijf! Ik was al bijna geneigd om meteen de haak erop te gooien.

De eerste belediging was al dat hij me eindelijk te pakken had (met een diepe zucht werd dit gezegd). Belediging twee was hoe ik toch nooit van zijn bedrijf had kunnen horen. Ik zit met ons bedrijf in de ICT en hoe ken je ons dan niet?! Wij zijn toch wel de grootste … Nou werkelijk waar, misschien moet je dan bij je marketing team zijn maar niet bij mij.

Maar, ik probeer hier ook weer even de leermomenten uit te halen.


Mijn leermomenten:

  1. Het gaat om de klant, de klant, de klant, de klant, de klant o ja … de klant!
  2. Het gaat niet om jou, niet om jou, niet om jou, niet om jou en o ja .. niet om jou!
  3. Als ‘verkoper’ of ‘adviseur’ wil jij iets van de klant, niet andersom.
  4. De klant is echt koning! Laat hem of haar nooit voelen alsof hij dom is.


Hoe vertaal je dat naar de salon?

  • Een klant vindt het echt heel fijn om als ‘koning’ behandelt te worden. En dat is van de jas aanpakken, vriendelijk welkom heten tot advies geven.
  • Bedenk vanuit het perspectief van je klant wat hij/zij prettig zou vinden. Dus niet wat JIJ wil, maar wat wil je KLANT?

Eigenlijk is het heel simpel… denk gewoon als mens, niet als saloneigenaar, niet als verkoper.
Als jij in de stoel zou zitten, wat zou je dan prettig vinden?
Wanneer zou je product advies willen? Of wanneer advies over welke behandeling.

Zo, voor vandaag weer even mijn verbazing kwijt en een leermoment erbij. 🙂


Lidwien
, directeur Da Vinci

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen