Toen je droomde van je eigen salon… een plek waar je mensen mooier kan maken, een plek van jou, een plek waar je klanten met een glimlach de deur uitlopen … Droomde je er toen ook al van om al die andere ‘administratieve’ zaken ook te doen? En de BTW aangifte (kwartaalaangifte)? Natuurlijk niet! Het hoort er alleen wel bij … Wij hebben voor je op een rij gezet wat je zelf kan doen, hoe het schoonheidsspecialist btw tarief in elkaar zit en hoe jij het jezelf zo makkelijk mogelijk kan maken.
Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk
Natuurlijk hoort de administratie erbij. Jij als eigenaar van een eigen schoonheidssalon ontkomt daar niet aan. Maar uiteindelijk moet jij wel zoveel mogelijk focussen op wat je wel leuk vindt, op waar je wel goed in bent en de rest zo slim mogelijk regelen. Dat betekent niet alleen dat je andere mensen jou kan laten helpen, zoals een boekhouder in dit geval, maar ook systemen.
Dit is wat je wil
- Je wil zo min mogelijk tijd bezig zijn met je salonadministratie
- Je wil wel weten hoe jij er als salon voor staat (kan je die nieuwe stoelen kopen ja of nee etc)
- Je wil zo min mogelijk kosten aan je boekhouder kwijt zijn
Wat kan jij zelf doen: de BTW aangifte
Er zijn een aantal onderdelen die jij als saloneigenaar al zelf kan doen zonder dat je een boekhouder nodig hebt. Je boekhouder kan daarna de rest doen en het werk controleren wat jij hebt gedaan. Je kan bijvoorbeeld heel makkelijk zelf de BTW aangifte doen ieder kwartaal of iedere maand.
Voor schoonheidsspecialist btw tarief zijn er 3 soorten:
- 0% btw
- 9% btw (heel uitzonderlijk)
- 21% btw
Degene die het meest gangbaar en meest gebruikt is voor schoonheidssalon btw tarief is die van 21%. Stel je verkoopt een aantal producten die te maken hebben met voeding, dan kan je die met 9% btw-tarief voeren.
Zo start je
Om je salonadministratie zo slim mogelijk te regelen moet je beginnen bij het begin. Dat betekent:
- Reken af in onze SalonSoftware
- Hierdoor weet het systeem alles al wat er betreft omzet binnen komt in je salon en is dit deel al voorbereidt voor je boekhouding welke btw percentages je afdraagt voor btw schoonheidsspecialiste
- Voer je inkoopfacturen in
- In onze salonsoftware kan je de inkoopfacturen invoeren, hierdoor weet het systeem ook wat je uit hebt gegeven
En daarna ben jij klaar voor de BTW aangifte
Zodra het systeem weet welke omzet je binnen hebt gekregen en wat je hebt uitgegeven ben jij klaar om zelf je BTW aangifte te doen. Er komt namelijk dan automatisch in onze salonsoftware een overzicht uitrollen met wat je in moet vullen bij de belastingdienst. Zo zie je ook in welke schoonheidssalon btw tarief je dat maand/kwartaal af hebt gerekend.
Zo werkt de BTW aangifte voor je schoonheidssalon
De belastingdienst wil ieder kwartaal (of iedere maand) weten van jou welke btw je al betaalt hebt en welke nog niet. Er zijn dan 4 cijfers die de belastingdienst van je wil weten:
- Je omzet
- De BTW die bij deze omzet nog in zit (moet je dus nog betalen)
- Je uitgaven
- De BTW die je al betaalt hebt doormiddel van je uitgaven
Nog wat praktischer:
- Je klant betaalt jou 30 euro > omzet
- Hiervan is 21% BTW is € 5,21 > BTW die je nog moet betalen
- Je hebt ook iets gekocht bij een leverancier voor 100 euro > uitgaven
- Hiervan is de BTW 21% en dus € 17,36
Dus:
- Je hebt € 5,21 aan BTW ontvangen
- Je hebt € 17,36 aan BTW betaalt
- Je ontvangt nog € 12,15 van de belastingdienst terug
Maar zoals gezegd… maak het jezelf makkelijk! Je hoeft dit dus niet zelf uit te rekenen. Zodra je:
Komt er automatisch dit overzicht uitrollen:
En daarna?
Dan ga je naar www.belastingdienst.nl, vult exact die 4 getallen in en klaar!
Onderstaand een afbeelding het BTW-aangifte overzicht in SMART voor de btw schoonheidsspecialiste en rechts het overzicht wat je in moet vullen bij de belastingdienst.
Is allemaal verschillend, btw schoonheidsspecialiste: btw schoonheidssalon 0%, btw schoonheidssalon 9% en btw schoonheidssalon 21%. In het Da Vinci systeem wordt hier dus al automatisch rekening gehouden met de soort behandeling die je afrekent en welk BTW percentage hieraan vasthangt.
Maar… kan ik dat dan wel?!
Ik snap dat je het spannend vind als je nog nooit de BTW aangifte zelf hebt gedaan. Het gaat tenslotte om geld. Het gaat om de belastingdienst. Wat als er iets niet goed gaat? Ook dat is op te lossen. Wat ik zou doen is dat je 3 keer per jaar de BTW aangifte zelf doet. De 4e keer, zodra het jaar voorbij is, vraag je jouw boekhouder de BTW aangifte te doen over het hele jaar. Op dit moment kan hij controleren wat jij hebt gedaan de vorige 3 keren en kan hij het nog corrigeren mocht iets niet helemaal goed zijn gegaan. Niks aan de hand dus. 🙂
- Werk je al met onze SalonSoftware en wil je weten hoe je de inkoopfacturen in kan vullen en de BTW aangifte kan doen? Klik dan hier.
- Werk je nog niet met onze SalonSoftware maar wil je hier meer van weten? Vraag dan gratis info aan, we helpen je graag. Klik hier.
Hulp nodig bij SalonAdministratie?
Ik ben Lidwien, directeur van Da Vinci SalonSoftware. Samen met mijn zussen en een team van Davincianen helpen we iedere dag 1700 salons met onze SalonSoftware. Van afsprakenboek, online boeken voor je klant, kassa, klantbeheer, administratie en marketing. Wij zijn er voor je.
Wil je meer weten hoe makkelijk je de administratie kan doen door met salonsoftware te werken? We helpen je graag.
Liever bellen: 0575 55 27 00