‘Je moet zorgen dat je altijd in the picture blijft’ – Ria Dierking van Dierking Haarinstituut in Velp
Vandaag zetten we graag Ria Dierking in de spotlight. Ze heeft gedurende 27 jaren 4 kapsalons gehad en inmiddels heeft ze al 12 jaar een eigen haarwerkinstituut, een instituut waarbij ze mensen met dun haar/ziekte of andere medische aandoeningen hun zelfvertrouwen teruggeeft door een mooi haarwerk te creëren.
Ze gebruikt al jaren Da Vinci software en is onlangs genomineerd voor de ANKO Ondernemers Award. En dat is niet voor niets. Dus laten we eens kijken hoe Ria in de kapperswereld succesvol is geworden en natuurlijk ook … welke tips zij voor jou als mede-ondernemer heeft.
Hoe het allemaal ooit begon…
Ria is niet als haarwerker begonnen. Haar verhaal in de kapperswereld begon al toen ze als 26-jarige kapster in een salon werkte en heel graag haar eigen salon wilde beginnen.
Omdat ze wilde groeien was het aannemen van een medewerker een must. Zonder medewerkers kan je niet groeien. Ze vond een mooi pandje in Zevenaar en is daar begonnen met 1 medewerker. In 3 jaar tijd groeide Ria met haar salon naar 5 medewerkers. Het pand werd te klein. Ze is op zoek gegaan naar een nieuw pand en dat vond ze, een pand met maar liefst 20 knipplaatsen! Volle potentie dus om weer verder te groeien.
Ria vertelt: ’Ik wilde groeien dus zocht ik alle publiciteit op die ik maar kon vinden.’ De gouden tip die ze geeft aan ondernemers die ook willen groeien met de salon is: Zoek de publiciteit op.
En publiciteit zoeken is precies wat ze deed: ‘We deden mee aan bruidsshows, op braderieën stonden we met 5 man kapsels te maken op het podium, we deden mee aan een tv-show: ‘Dat staat je goed’, en we hebben zelfs in een discotheek een hele show gegeven waarbij de brandweer zei: er mogen niet meer mensen naar binnen! Het was een heel spektakel.’
‘Maar alleen door publiciteit red je het natuurlijk niet. Je moet ook de goede mensen hebben’, vertelt Ria verder. Ze geeft haar medewerkers verantwoordelijkheid, vrijheid en vooral vertrouwen. ‘Je moet investeren in je medewerkers, in hun persoonlijke groei’. Ze houdt maandelijks teamoverleg en veel 1 op 1 gesprekken. Ria zegt: ‘In je eentje kan je lastig groeien, daar heb je echt goede en fijne mensen bij nodig’. En natuurlijk is een goede prijs-kwaliteitverhouding ook erg belangrijk.
Naast haar salon in Zevenaar is ze later een salon gestart in Arnhem, Doetinchem en ook nog in Velp.
En hoe heeft salonsoftware een rol gespeeld?
‘Groeien zonder goede software is niet makkelijk. Je moet echt goed weten hoe je salon het doet en hoe je medewerkers functioneren’, vertelt Ria. ‘En al helemaal vanwege efficiëntie. Vroeger toen we begonnen in de grote zaak met 20 kapplaatsen hadden we een receptioniste aan de telefoon, de hele dag. Door het zelf inboeken heb je geen telefoon meer nodig! Wat een megawinst levert dat op!’
En toen gaan specialiseren in haarwerken?
Na 27 jaar met veel passie haar salons te hebben gerund vroeg ze zichzelf af: ‘wil ik dit nog zoveel jaren blijven doen? Of is er nog iets anders in mijn vakgebied waar ik me verder in kan specialiseren?’ Ze kwam toen uit bij haarwerken. Ze is zich hierin gaan verdiepen en vond het een prachtig vak. Er ging een wereld voor haar open, vertelt ze. Omdat ze gelooft in focus binnen hetgeen je doet heeft Ria de kapsalons verkocht, merendeel aan medewerkers die de salons nog steeds op fijne en succesvolle wijze voortzetten. Dus ook de kapsalon in Zevenaar waarbij ze afscheid moest nemen van 12 medewerkers.
Ze is het instituut alleen begonnen. Ze had gelijk ook al 2 doelen gesteld:
- Het meest succesvolle haarwerkinstituut van Nederland worden.
- Haarwerken uit de taboesfeer halen.
Ze geeft aan: ‘Met een fijn en goed haarwerk geef je iemand zijn of haar zelfvertrouwen terug. En hoe beter je het haarwerk maakt, hoe fijner die persoon zich voelt. En waarom moet je je schamen voor een haarwerk? Dat moet uit de taboesfeer.’
Een haarwerkinstituut starten is alleen geen peulenschil. Tegenwoordig moet je aan behoorlijk strenge eisen voldoen om met haarwerken te starten. ‘Maar ook contact leggen met alle zorgverzekeraars om een overeenkomst te krijgen voor vergoedingen is een uitzoekwerk’, vertelt Ria. ‘Een strenge toetsing elk jaar hoort er ook bij. Dit wordt ieder jaar strenger opgelegd door SEMH in opdracht van de zorgverzekeraars’.
Het meest succesvolle haarwerkinstituut in Nederland
Doordat ze het meest succesvolle haarwerkinstituut van Nederland wil worden moet ze ook hier weer voor groeien. In korte tijd had Ria alweer 5 haarwerkspecialisten in dienst. Het leuke is, 4 van deze specialisten hebben vroeger in 1 van de salons van Ria gewerkt als topkapper en zijn later ook in haarwerk gespecialiseerd.
Het geheim van een goede haarwerker? ‘Eerst zorgen dat je een topkapper bent en alle know-how hebt van het haar en vervolgens gaan specialiseren en verdiepen in de kunst van het haarwerken’.
‘Succesvol worden met een haarinstituut gaat om de juiste kwaliteit, technieken en up to date blijven met alle methodes’, geeft Ria aan. ‘Komt er een nieuwe klant bij ons, dan bekijken we samen welk type haar het beste bij hem of haar past’. Ze gebruiken haar uit Europa omdat dit het beste past bij het haar dat de mensen uit Nederland hebben. Ook hebben ze zelfs een eigen knoopatelier in Nederland om de kwaliteit te kunnen waarborgen. Ria: ‘We gaan er echt voor om de beste van Nederland te worden, niet alleen leuk voor onszelf, maar juist voor de klant. Die krijgt daardoor een prachtig haarwerk waardoor hij of zij zich echt weer goed voelt over zichzelf’.
Duurzaamheid speelt een grote rol bij haarwerken
‘Het is belangrijk om duurzaam om te gaan met haarwerken/haardelen’, vertelt Ria. Mocht het haarwerk niet meer 100% goed zijn, dan kunnen zij dit ook repareren. ‘Het is zelfs zo dat als iemand een nieuw haarwerk/haardeel wil hebben, we het oude innemen die ze niet meer gebruiken. We lopen het hele haarwerk na en maken het schoon. Dan sturen we het op naar een organisatie die oude haarwerken hergebruikt om andere mensen zonder financiële middelen een mooi haarwerk te kunnen geven. Hoe mooi is dat, dat je dan ook nog iemand anders kan helpen het zelfvertrouwen terug te krijgen en het haarwerk een tweede leven kunt geven.’
Weg uit die taboesfeer
Last but not least vertelt ze: ‘Discretie is erg belangrijk in dit vak omdat haarwerk nog in de taboesfeer zit. Ik laat me daarom graag interviewen om meer te vertellen over haarwerken’. Ze is zelfs al een keer naar de vakopleiding kapper geweest om de laatstejaars alles te vertellen over haarwerken. ‘Het was erg leuk om te zien hoe ook voor die jonge mensen een wereld openging’.
De tips van Ria voor als je met je salon wilt groeien?
- Investeer in je personeel.
- Zoek eens in de zoveel tijd de publiciteit op, blijf in the picture.
- Gebruik fijne salonsoftware.
Geef je stem aan Ria
Ria is dus echt een ondernemer in hart en nieren. Jij kan, als je ANKO-lid bent, stemmen op Ria omdat jij vindt dat zij de ANKO Ondernemers Award verdient. Geef je stem via deze link met de unieke code die je via de ANKO hebt ontvangen.