Wist je dat 82% van de Nederlanders het liefst naar een winkel gaan die met een spaarsysteem werkt? Dan heeft de klant het gevoel echt gewaardeerd te worden omdat hij/zij met elk bezoek spaart voor iets extra’s of leuke korting. Niet voor niets wordt een spaarsysteem ook wel loyaliteitssysteem genoemd.
Zodra je met een spaarsysteem gaat starten krijg je al de keuze: Ga je volledig digitaal en laat je klanten digitaal de punten sparen en inleveren? Of wil je gaan werken met een spaarpas, dus dat je klant een fysieke pas in zijn portemonnee heeft. Beide opties heb jij in het SMART programma van Da Vinci. Uit onderzoek is gebleken dat 36,8% van de consumenten het liefst spaart met een fysieke spaarpas. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat 33,3% liever digitaal punten spaart dan met een fysieke pas. De overige 29,9% heeft geen voorkeur.
Aan jou dus de keus, met of zonder fysieke pas sparen? We geven je de voor en nadelen op een rij:
Klanten sparen met pas
- Voordeel: Je klanten hebben altijd een fysieke herinnering aan jouw salon in hun portemonnee of keukenlade liggen.
- Voordeel: Via een fysieke spaarpas kan je de sfeer van jouw salon laten zien
- Voordeel: Een fysieke spaarpas is ook als digitale spaarpas te zetten in een ‘spaar-app’. Zo kunnen je klanten kiezen of ze liever digitaal of fysiek punten sparen.
- Voordeel: Je kan klanten met een spaarpas member van the club maken
- voorbeeld: de spaarpas is een Clubmember geworden en krijgt een cadeautje als hij/zij jarig is.
- Nadeel: Wil je klant punten inleveren dan moet de pas gescand worden
Klanten sparen zonder pas
- Voordeel: Al je klanten doen automatisch mee met het spaarsysteem
- Voordeel: Je klanten kunnen hun pas niet vergeten
- Nadeel: Het ‘gevoel’ erbij te horen bij de salon is minder doordat er geen fysieke pas in het spel is
Veel spaarplezier!