Beloon jij je fans?
19 april 2021 
3 min. leestijd

Beloon jij je fans?

Ik was laatst bij de bakker om broden te halen. En daar werken ze met een spaarsysteem. Ze scannen mijn pasje en dan zien ze hoeveel punten ik heb gespaard. De dame die met mij afrekende vertelde me dat ik genoeg punten had gespaard om een heerlijke roombotercake gratis mee naar huis te mogen nemen. Nou ik was helemaal in mijn nopjes! Ik vertelde het gelijk iedereen die ik tegenkwam of ze ook wel punten sparen bij de bakker omdat je dan een gratis cake kan krijgen.


Nu altijd mijn pasje mee!

Heel af en toe vergat ik nog weleens mijn pasje, of werd er ook niet om gevraagd. En ook mijn man haalt weleens brood als het zo uitkomt, maar dan natuurlijk zonder mijn spaarpasje… Of ik fietste gauw naar een andere bakker als ik daar dichter in de buurt was. Maar…. als ik nu door blijf sparen kan ik straks weer een heerlijke cake gratis mee naar huis nemen. Dus voortaan neemt ook mijn man mijn spaarpasje mee als hij brood gaat halen! 😉 Want wie wil nu niet eens in de zoveel tijd een gratis cake meekrijgen van de bakker?


Hoe beloon jij je fans?

Nu is natuurlijk de vraag, hoe beloon jij je fans? En weet je eigenlijk wel wie je fans zijn? Die fans maken jouw salon weer bekend bij hun familie en vrienden. En je weet… afgezien van het vele Googlen naar fijne salons zijn ook de meningen van bekenden heel wat waard. Geef je fans ook eens een leuke attentie of een mooie korting als blijk van waardering dat ze bij jou komen. Verras ze ook eens! Dan maak je gelijk gebruik van het wederkerigheidsprincipe. Jij doet iets voor mij, dus ik doe iets voor jou. En dat allemaal gebeurt ook nog eens onbewust. Mooier kan je het eigenlijk niet hebben dus.


Check dus wie je fans zijn!

In het Da Vinci-programma kan je zien wie je TOPklanten zijn. Je fans dus. Dit zijn klanten die bijvoorbeeld in een jaar tijd het meeste geld bij je hebben uitgegeven. De gedachte? Geeft iemand zoveel geld bij je uit? Dan moet hij wel fan zijn van jou en je salon! Dus gebruik dat ook :-). In het Da Vinci-programma ga je naar Cijfers – Klanten – TOPklanten.

Kies bijvoorbeeld de eerste 25 fans uit of de eerste 50. En verras deze met een kleine attentie. Voorbeelden:

  • Een kaartje/mail of SMS sturen met: bedankt dat je bij mij in de salon komt!
  • Een kaartje/ mail of SMS sturen met een lieve tekst + dat er de volgende keer een cadeautje op je klant staat te wachten.
  • Als verrassing in de salon je fan een cadeautje meegeven (bijvoorbeeld een mini product).
  • Als verrassing een behandeling (geen basisbehandeling) gratis aan je klant geven, bijvoorbeeld een wasmassage.


Alle klanten altijd belonen

Wil je ook net zoals de bakker elke klant belonen voor hun komst? Dan kan je gaan werken met bijvoorbeeld een spaarsysteem. Zo spaart een klant punten tijdens elk bezoek (en elke bestede euro) bij jou in de salon. Met deze punten kunnen klanten dan sparen voor leuke acties of kortingen. Let er wel op dat je de spaarpunten inzet op extra diensten en producten. Je wil dit liever niet op je basis gaan weggeven, bijvoorbeeld een gratis behandeling. Bij bijvoorbeeld  de bakker geven ze een gratis product weg dat niet hun hoofdproduct is. Brood krijg je namelijk nooit gratis bij hun spaarpuntensysteem. Kies dus voor diensten die minder vaak gekozen worden of die je extra omzet op kunnen leveren. Op productenverkoop kan het natuurlijk altijd.

Je kan hierbij gebruikmaken van 2 soorten kortingen:

  • De standaardkorting > hang een lijstje op in je salon en vermeld op je website wat je klanten kunnen krijgen bij x gespaarde punten.
    • voorbeelden:
      • 1000 spaarpunten staan voor € 5 korting op een product naar keuze
      • 2000 spaarpunten voor een gratis wasmassage
      • etc..
  • De spaarpuntenactie > pak per maand of kwartaal een speciale spaarpuntenactie. Deze kan je dan vervolgens ook goed promoten in je nieuwsbrief, op social media en in de salon.
    • voorbeelden:
      • Een arrangement van behandeling + product tegen inlevering van x punten: € x korting
      • Een arrangement van meerdere behandelingen tegen inlevering van x punten: € x korting
      • etc.

Dan heb je ook nog de keus om te kiezen voor het sparen met of zonder pas, in ieder geval in het Da Vinci programma. Wil je daar meer over weten? Lees dan deze blog.

Meer weten over je klanten belonen?

Onze salonsoftware helpt je graag om het gemakkelijker te maken. Zodat jij kan doen wat je echt leuk vindt, namelijk je klanten blij maken 🙂

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen