Online boeking to the rescue
17 maart 2022 
3 min. leestijd

Online boeking to the rescue

Je loopt door de supermarkt en ziet je klant Iris voorbij lopen. Ze ziet je en komt naar je toegesneld. 'Heb je van de week nog een plekje in je salon voor mij?'. Tsja.. dat is lastig, je hebt geen afsprakenboek bij je, Dan moet ze straks maar even een mailtje of appje sturen. Kan je het straks checken.

Of je zit 's avonds heerlijk op de bank met je partner filmavond te houden, blijft je telefoon piepjes maken. Dan een appje, dan een mailtje, dan een facebookberichtje. Allemaal klanten die een afspraak bij je willen maken. En ja, jij wil ze graag helpen dus je filmavond is eigenlijk een halve werkavond geworden. Je partner vindt dit niet zo gezellig...

Wij hebben voor jou de oplossing!

Ga werken met een digitaal afsprakenboek voor jezelf in de salon én laat je klanten online afspraken inboeken! Zo heb jij je afsprakenboek altijd bij de hand op je telefoon. En kan jij je klanten adviseren zelf hun afspraak in te plannen. En natuurlijk hou jij de controle!

Marre met afsprakenboek

Werk je eenmaal met online boeken? Dan is het slim om op al je kanalen een automatisch antwoord in te stellen. In dat automatisch antwoord zet je dan dat je klant zelf online zijn afspraak kan boeken. Snel & makkelijk. Zo kan jij eindelijk eens rustig door de supermarkt lopen of die heerlijk genieten van de filmavond met partnerlief.


Een automatisch antwoord kan je instellen op de volgende kanalen:

  • WhatsApp
  • Mail
  • Facebook
  • Mobiele telefoon


WhatsApp:

Met je privé WhatsApp kan je geen automatisch antwoord aanmaken. Dit kan je wel doen door WhatsApp business te downloaden via de Google Play store of App Store. Voer je telefoonnummer in en maak verbinding. Ga vervolgens naar: Instellingen > Bedrijfsinstellingen > Afwezigheidsbericht. Schrijf je bericht bijvoorbeeld: 'Wil je een afspraak maken? Dat kan je vanaf nu zelf, ga naar www.salonx.nl en maak je afspraak. Tot ziens! Je kan zelfs ontvangen wie het automatisch antwoord (autoreply) wel of niet moet ontvangen.


Mail:

Bijna bij alle mailproviders kan je wel een automatisch bericht inschakelen. Doe dit dus voor je zakelijke e-mailadres. Zet hier een bericht in dat je klant vanaf nu ook zelf online zijn afspraak kan maken.

Je kan dit bijvoorbeeld in Gmail instellen door: klik rechtsboven in 'instellingen' > Scroll omlaag naar het gedeelte 'Automatisch antwoord' > Selecteer Automatisch antwoord is ingeschakeld, vul de datum, het onderwerp en een bericht in wat gezonden moet worden.


Facebook:

Je kan een autoreply op Facebook Messenger zetten voor je bedrijf. Ga naar je bedrijfspagina > Ga naar Instellingen (dat tandwieltje) > Ga naar Berichten > tik 'inschakelen Expresreacties' aan > hier kan een bericht invoeren. Vanaf nu wordt er dan een automatisch antwoord in je Messenger berichten verzonden.


Mobiele telefoon:

Heb je ook veel dat klanten je bellen terwijl je bezig bent in behandeling bijvoorbeeld? Dan kan je ook je voicemail inspreken dat ze beter online een afspraak kunnen maken.


Uitkomst?

Zodra je je klanten erop wijst dat ze online hun afspraken kunnen boeken zal je zien dat het aantal berichtjes en belletjes minder worden maar je afsprakenboek wel voller staat. Vind je het nog een beetje spannend om je klanten online te laten boeken? Dan kan je er natuurlijk ook voor kiezen om de meest simpele behandelingen eerst online te zetten en later als je eraan gewend bent alle behandelingen bijvoorbeeld.


Meer weten van een online afsprakenboek?

Heb je nog geen online boekingstool en wil je hier meer over weten? Klik op de oranje knop en vraag meer informatie aan. We helpen je graag 🙂

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen