Na lockdown online boeken aanbieden
22 januari 2021 
2 min. leestijd

Na lockdown online boeken aanbieden

Het valt ons op dat we tijdens deze tweede lockdown heel veel aanvragen krijgen van salons die graag met een digitaal afsprakenboek willen gaan werken. Terwijl alle salons in lockdown 1 in de pauzestand stonden en afwachtten wat er zou gebeuren, zijn de salons nu veel actiever. De reden hiervoor? Salons die ons benaderen geven aan dat ze juist het online boeken graag willen aanbieden aan klanten als de salon weer open mag na deze lockdown. Omdat ze tijdens de vorige keer dat we open mochten zoveel telefoon kregen dat ze bijna de klanten die wel in de salon zaten niet goed konden helpen. En dat willen ze niet weer!


Waarom willen de salons dus nu online boeken wel aan gaan bieden?

De reden die de salons ons vertellen dat ze juist nu willen beginnen met het online boeken zijn:

  • Zodra salon open mag blijft telefoon rinkelen
  • De klanten in je salon moeten geholpen worden en heb je dus geen tijd voor altijd die telefoon
  • Extra persoon vrijmaken om alleen de telefoon op te nemen? Zonde van de kostbare tijd!

 

En die salons hebben inderdaad gelijk.

Even de feiten wat wij zagen op ons boekingsplatform toen er gezegd werd dat salons weer open mochten in mei 2020. Er werd massaal gezocht op een vrij plekje bij de salon ONLINE. Zie onderstaand plaatje, de piek die je ziet, dat was na de persconferentie. De salons die het online boeken toen wel open hadden staan, vertelden later dat ze juist ook veel nieuwe klanten hieraan over hebben gehouden.

piek online boeken


En hoe zit het dat met je bestaande klanten?

Natuurlijk wil je je afsprakenboek niet vol hebben staan met alleen maar nieuwe klanten, maar ook je bestaande klanten de kans geven om een afspraak bij je te boeken. Dat kan heel makkelijk. Zodra bekend is wanneer we open mogen:

  • Bel je je vaste klanten om een afspraak in te plannen
  • Werk je 5 dagen? Zet dan bijvoorbeeld 2 dagen open voor het online boeken. En de andere 3 dagen kan je zelf inplannen.
  • Of je kan ook kiezen om een dagdeel (bijvoorbeeld de avond) alleen voor het online boeken open te zetten en de ochtend en middagen niet.
  • Werk je met meerdere mensen in de salon? Dan kan je ervoor kiezen om elke dag 1 andere collega open te zetten voor het online boeken.

Heb je vervolgens alle vaste klanten gebeld en een afspraak gemaakt? Dan kan je ook het online boeken helemaal open stellen. Zo zorg jij ervoor dat je bestaande klanten bij jou blijven komen doordat ze ook zelf online een afspraak in kunnen boeken en je ook nieuwe klanten aantrekt doordat er bij jou wel online te boeken is en bij je collega niet.


Jij houdt de controle

Afgezien dat je kan bepalen welke dagen/ dagdelen en per medewerker je aan kan geven wanneer er online geboekt kan worden. Zijn er nog meer instellingen voor jou om ervoor te zorgen dat JIJ de controle houdt over je eigen afsprakenboek.

  • Behandelingen wel of niet online: Je kan zelf bepalen of je alle behandelingen online zet of dat je begint met een simpele basisbehandeling bijvoorbeeld
  • Wel of geen favoriet: Je kan per behandeling aangeven of er een favoriet gekozen mag worden door je klant
  • Nieuwe klanten tijd: boekt een nieuwe klant een afspraak? Dan kan je ook aangeven of er dan automatisch extra tijd bijgeboekt moet worden
  • ‘Afwerk’ tijd na elke behandeling: Moet je de ruimte schoonmaken nadat de klant er is geweest? Dan kan je zelf instellen hoeveel tijd er tussen de online boekingen moet zitten met de afwerk tijd.
  • En nog veel meer.

 

Wij helpen je graag

Wij staan graag voor je klaar! Klik hier om contact met ons op te nemen

 

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen