Tip voor meer productverkoop in je salon
03 mei 2021 
3 min. leestijd

Tip voor meer productverkoop in je salon

Meer productverkoop in de salon. Dat is wat we allemaal willen toch? In onze eigen salon zetten we daarom elke maand een product in ‘the spotlight’. Daarmee bedoelen we dat dit product een maand lang bij ons in het zonnetje staat. We maken er een mooie actie mee én vertellen onze klanten graag wat je met het product kan.

 

Het juiste product bepalen

Dan heb je natuurlijk de vraag, hoe kies ik het juiste product voor die maand? Wij kijken daarbij naar 3 dingen:

  1. Hebben we een andere actie in de salon waar het product goed bij aan kan sluiten?
  2. Is het een bepaald seizoen (bijvoorbeeld de zomer) waaraan je het product kan relateren?
  3. Is er een bepaald product dat weinig verkocht wordt maar wel echt de moeite waard is? Dan kan je je klanten ermee kennis laten maken

Hoe vertel ik het mijn klanten?

Zodra je het product bepaald hebt wil je het aan je klanten vertellen. Maar hoe? Laten we daarvoor ook eens kijken hoe andere winkels het doen. Bijvoorbeeld de IKEA.  De IKEA heeft geurkaarsen, ik denk bij iedereen wel bekend. Zij laten op de winkelroute wel 7 keer die geurkaars zien. De eerste keer dat je die geurkaars ziet valt het je misschien niet op. Maar grote kans dat je na 7 keer de geurkaars gezien te hebben, hem toch oppakt en in je winkelwagen legt.

 

Hoe pas ik dit toe in mijn salon?

Je zou de onderstaande 7 stappen kunnen volgen om je product te promoten bij je klanten:

  1. Post op je Facebook of Instagram een foto van het product
  2. Zet info over het product in de bevestiging van de afspraak
  3. Zet info over het product in de herinnering van de afspraak
  4. Zet hetzelfde product met uitleg in de wachthoek
  5. Laat het terugkomen op de plek waar je klant zit
  6. Zorg in de productkast dat het product goed zichtbaar is
  7. Zet het product bij de kassa waar je klant het zo mee kan nemen


Leg je klant wel uit waarvoor dit product goed is!

Bij producten van salons is het vaak wel nodig om er een korte uitleg bij te geven. Een geurkaars legt zichzelf uit, je ruikt en ziet het en weet gelijk wat het doet. Maar een product van de salon is een ander verhaal. Het is vaak specifiek voor een bepaalde doelgroep een fijn product om te gebruiken. Die doelgroep wil je aan gaan spreken en adviseren het product eens te gebruiken, vooral omdat die nu deze maand in de actie is.

Vooral op Social Media kan je vaker in de maand het product promoten. Maak een kort filmpje van jezelf waarin je het product uitleg. Laat een voor en na foto zien van zonder en met het product als dat kan. Post leuke foto’s van jezelf met het product en duidelijk de actie erbij.

 

Zo hebben wij het gedaan

We laten je natuurlijk ook graag zien hoe we het in onze eigen salon hebben gedaan. Het product die wij in ‘the spotlight’ hadden was een Shampoo + Masker No Yellow. Waarom? Omdat we in die maand ook een actie hadden op de highlights behandeling. En bij een highlights behandeling wil je ook de thuisverzorging op orde hebben en geen gele gloed in je haren krijgen. Daarom combineren deze twee acties zo mooi met elkaar.

Hoe hebben wij dit verteld aan onze klanten?


Een Social Media bericht:

Product van de maand social media


Op onze balie waar klanten afrekenen

Product van de maand op de balie


Op onze schermpjes:
In onze salon hebben wij naast elke plek waar een klant kan zitten een schermpje hangen waar verschillende beelden langskomen. Daarop vermelden wij dus ook altijd de actuele acties.

Product op schermpjes

Naast dat we deze 3 ‘in het zicht’ hadden, hebben we natuurlijk ook in onze wachthoek informatie van de product-actie vermeld én in ons automatische herinnering- en bevestigingsbericht. De informatie over de product-actie in de automatische herinnering- en bevestiging bericht is in te stellen in je Da Vinci SMART software.

Ik zou zeggen ga lekker aan de slag, baat het niet dan schaadt het zeker niet 🙂 Succes!

 

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen