#VoorSalonsDoorSalons
Natuurlijk blijft het een rottijd. Ook wij snappen dat je echt niet iedere dag met een glimlach opstaat. Maar aan de telefoon spreken wij ook veel Da Vinci klanten met mooie verhalen, ontroerende verhalen of succes verhalen.
Deze delen we graag met jou. Zodat jij een idee hebt hoe je collega’s deze lockdown aanpakken of wat ze meemaken. Maar ook om jou inspiratie te geven. Wie weet lees jij iets waarvan je denkt ‘dat ga ik ook doen!’.
‘Dat is in deze tijd serieus geld’ – Carl van CARL -kapper & barbier-
De coronatijd is voor niemand fijn. Ook voor Carl van CARL -kapper & barbier- niet. Hij geeft aan dat er bij hem natuurlijk ook geld bij moet. Hij heeft een manier gevonden waardoor hij toch nog wat inkomsten heeft in de salon. Hij verkoopt zijn klanten een abonnement. Een jaarabonnement van bijvoorbeeld om de 4 weken een knipbeurt bij hem in de salon. De klant betaalt in 1 keer een bedrag en krijgt dan 2 knipbeurten cadeau. Alleen in deze coronatijd heeft hij er al 10 extra verkocht. Dat is natuurlijk een flinke druppel omdat de klant vooraf betaalt.
Ben je hier pas geleden mee begonnen?
‘Nee, ik doe dit al 4 jaar nu. Het is ooit begonnen met een klant die steeds vaker in de salon kwam. Op een gegeven moment kwam hij zelfs om de 2 weken en vroeg hij: kan ik niet één of andere korting krijgen?’ Voor deze goede klant heeft Carl het toen geregeld en sprak met hem een korting af. Hij kreeg daarna meer verzoekjes van vrienden van die klant. Zo is het balletje gaan rollen en is het herenknipabonnement in het leven geroepen.
Carl gebruikt 4 soorten abonnementen
Klanten komen natuurlijk niet allemaal om de 2 weken in de salon. Dus heeft Carl variaties gemaakt.
- Knipabonnement om de 2 weken: 5 knipbeurten gratis
- Knipabonnement om de 3 weken: 3 knipbeurten gratis
- Knipabonnement om de 4 weken: 2 knipbeurten gratis
- Knipabonnement om de 5 weken: 1 knipbeurt gratis
De meest verkochte knipabonnementen zijn die van 4 en 5 weken. Stel een klant koopt de knipbeurt van om de 4 weken. Dan komt hij ongeveer 13 keer per jaar. En hoeft dus 2 keer niet te betalen.
‘
Hoe werkt het voor de klant?
De klant koopt een knipabonnement. Hij krijgt dan een kaartje van Carl, een soort strippenkaartje. Hierop staat dus bijvoorbeeld: 13 behandelingen. Elke keer als de klant komt, dan geeft hij het kaartje aan Carl en knipt Carl 1 behandeling eraf, ‘met zo’n tangetje waar vroeger treinkaartjes mee geknipt werden’. Ook slaat hij het af in zijn kassasysteem van Da Vinci. ‘Ik werk juist ook met een fysiek kaartje voor de klant, omdat die dan voor zichzelf ziet hoeveel knipbeurten hij nog over heeft dit jaar. En natuurlijk een fijne herinnering, hij ziet mijn kaartje in zijn portemonnee en denkt dan: ohja ik boek even een afspraak.’ Carl geeft aan dat er nog een voordeel voor de klant is door een knipabonnement bij hem aan te schaffen. ‘Die klanten krijgen namelijk exclusieve acties of cadeautjes van mij op vertoon van het knipabonnement-pasje’. Eén van de acties die hij in de loop van de jaren heeft gedaan was een gratis scheerbeurt geven op vertoon van het pasje.
Hoe hou je bij welke klant welk knipabonnement heeft?
‘Ik werk met jullie SMART-systeem, en daar zit het abonnement met restwaarde in. Dus stel een knipbeurt kost € 30,- en diegene neemt het knipabonnement van om de 4 weken af. Dan betaalt hij dus € 330,- in 1 keer en krijgt dan in waarde € 390,-. Dus 2 knipbeurten cadeau. Als de klant dan is geweest kan ik simpel onder ‘abonnement’ afrekenen. En wordt de knipbeurt van het abonnement restwaarde gehaald. Als het abonnement op is, dan moet de klant gewoon weer betalen’.
Meer knipabonnementen verkocht in deze Coronatijd?
‘Normaal staat het knipabonnement alleen op mijn website. Nu post ik dit bijna elke week op mijn social media en heb ik er een extra actie aan verbonden: koop nu een knipabonnement en krijg een product cadeau’. Carl had in die 4 jaar tijd al 100 klanten met een knipabonnement opgebouwd. Tijdens deze lockdown zijn er nog eens 10 extra bijgekomen. ‘Dat is in deze tijd serieus extra geld’. Het mooie van het verkopen van abonnementen is, dat het geld ook niet meteen als omzet gerekend word, maar pas als de klant in de salon komt. Dus Carl houdt ook nog gewoon recht op de steunmaatregelen van de overheid.
Hoe kunnen klanten een knipabonnement bij je kopen?
‘In deze coronatijd kunnen klanten via mijn site het knipabonnement bestellen. Dat doe ik via de boekingstool van SMARTsalon.’ Normaal gebruikt Carl deze boekingstool voor online afspraken, nu laat hij klanten een knipabonnement kopen. ‘Een voordeel van online boeken of kopen is, dat ze ook direct online kunnen betalen.’ Klanten gaan dan via zijn website een bestelling plaatsen en krijgen meteen een verzoek om online te betalen. Slim en handig geregeld.
Ook beginnen met abonnement verkopen?
Klik op de oranje knop voor het stappenplan.