Tarieven wel of niet verhogen?
30 juni 2022 
2 min. leestijd

Tarieven wel of niet verhogen?

De CAO is erdoor, de lonen in de kappersbranche gaan met 4,5% omhoog. Ook je inkoopprijzen voor bijvoorbeeld gas en elektra zijn gestegen de laatste maanden. Ga jij deze stijgende kosten aan je klanten doorberekenen?

Hoe doen andere bedrijven dat?

Denk eens aan bijvoorbeeld een supermarkt, een bakker, kledingwinkels. Die verhogen schaamteloos de prijzen. Zij berekenen de hogere inkoop gewoon door in hun verkoopprijs. Verhoog je wel je prijs? Dan behoud jij dus je eigen marges.. Ga je niet je prijzen verhogen? Dan moet je dus inleveren op je marges, die worden dan kleiner. De keus is volledig aan jou.


We hebben ook een super leuke podcast hierover opgenomen. Lidwien en René van Da Vinci hebben het over prijsverhogingen. En wisten jullie dat René vroeger ook salons heeft gehad? Hij weet er dus alles van :-)


Zelf eens berekenen?

Ik kan me voorstellen dat je wilt weten wat je meer aan omzet gaat maken als je de prijzen wel verhoogt. Je kan dit doen door het zelf uit te gaan rekenen óf door het 'prijzen versneld aanpassen' te gebruiken in je Da Vinci Software.

Je wilt het zelf berekenen:

  • Pak een excel op de computer/laptop erbij
  • Schrijf de top 10 behandelingen in je salon op (de behandelingen die het meest afgerekend worden)
  • Daarachter hoe vaak die behandeling is afgerekend
  • Daarachter de prijs van die behandeling
  • Je gaat nu de prijs van de behandeling en de hoeveelheid van die behandeling vermenigvuldigen
    • dat is de omzet die je er nu mee maakt
  • Daarachter zet je de nieuwe prijs neer
  • Je doet weer de nieuwe prijs met het aantal behandelingen vermenigvuldigen
    • dat is de nieuwe omzet die je kan gaan maken


Maar het kan ook makkelijker!

Zoals gezegd kan je via de Da Vinci software de prijzen 'versneld aanpassen'. Dan zie je direct wat voor effect dit op je jaaromzet heeft.
Je kan deze optie hier vinden: Management > Prijslijst > Prijzen versneld aanpassen.
Klik hier voor de uitleg.

prijzen versneld aanpassen

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen