arrow_drop_up arrow_drop_down

Salonsoftware, hoe ontwikkel je dat?

We zijn een echt familiebedrijf. Bestaan al sinds 1945. En natuurlijk zijn we in 1945 niet begonnen met het maken van SalonSoftware, het begon allemaal met een salon. En langzamerhand is ons bedrijf van salon naar salonsoftware bedrijf verandert.

 

Kapsalon Team

Even een korte historie

Mijn opa is in 1945 gestart met een kapsalon naast het café dat mijn familie toen had. Want hoe handig is het, je komt een biertje drinken en laat meteen je haar knippen. Mijn oma is later de damessalon begonnen en mijn tante is met de schoonheidssalon verder gegaan. Vele jaren later kwam mijn vader Jim als jongste van de broers en zussen in het bedrijf. Hij heeft uiteindelijk in 1979 officieel de kapsalon overgenomen. En hoe dan die stap van een salon naar salonsoftware? Het lijkt misschien een hele vreemde stap maar is het echt niet.

De praktijk, daar gaat het om

Wij komen zelf nog steeds allemaal uit de praktijk en hebben nog steeds onze eigen salon. Voor ons gaat het namelijk niet om die computer, om die salonsoftware. Het gaat om wat er in jouw salon gebeurt en hoe we je daar mee kunnen helpen! Hoe kunnen wij het leven van jou, van je klanten en van je medewerkers nog een beetje leuker en makkelijker maken. En zo is het dan ook precies begonnen dat wij van een salon naar salonsoftware zijn gegaan. Mijn vader Jim liep tegen bepaalde zaken aan en kwam erachter dat die computer daar bij kon helpen.

 

Van Dos naar SaasDa Vinci 1001 klanten

Het begon er dan ook mee dat hij iemand tegen het lijf liep die een programma had gemaakt. Hij begon er zelf mee te werken en wist er binnen de kortste keren meer van dan de maker zelf. Hij nam het programma toen over voor het symbolische bedrag van 1 gulden en kan van start! Hij was zelf nog steeds gaan programmeur dus een programmeur zocht hij erbij. Het was een Dos programma, mocht je het nog kennen … dat is dat beeld dat zwart is met allemaal witte vlakjes etc erop. Al snel bouwde ze het programma om naar een windows programma. En van 1 klant (onze eigen salon) groeiden wij ooit naar 1001 salons binnen korte tijd. Inmiddels is het internet natuurlijk heel belangrijk en dus hebben we sinds een aantal jaren onze salonsoftware compleet opnieuw ontwikkelt in een SAAS pakket, oftewel… een programma dat online is. Wij hebben onze software dus al 3 keer opnieuw ontwikkelt binnen 22 jaar tijd. 😉

 

Salonsoftware ontwikkelen, hoe werkt dat?

Maar hoe werkt dat ontwikkelen nou? Wij hebben daar een paar stappen in die we iedere keer doorgaan voordat er ook maar iets bij jou als salon zichtbaar is.

  1. Er is en idee
    1. Dit idee kan heel basic zijn > er moet een technische verbeter slag komen.
    2. Vaak komt het idee voor een nieuwe ontwikkeling er omdat veel salons om een bepaalde functionaliteit vragen
  2. Praten
    1. Zodra het idee duidelijk is ‘we willen dat je klant online kan betalen tijdens het boeken’ gaan we erover praten, wat bedoelen we hier nu echt? Hoe zou het moeten werken?
  3. Plaatjes
    1. Vervolgens gaan we ‘plaatjes’ maken. We maken voorbeelden van hoe wij denken dat het moet gaan werken. Op welke knop je klikt, wat gebeurt er dan? Wat zie je dan? We werken het zo mogelijk uit tot in de kleinste details.
  4. Praten met Programmeurs
    1. Dan is het moment aangekomen om te praten met de programmeurs. We doorlopen onze ‘plaatjes’ (mock-ups) en natuurlij krijgen we veel vragen terug.
  5. Vragen van de programmeurs
    1. Stap 5 is dan ook: Vragen die we krijgen van de programmeurs. Ideeën die de programmeurs zelf hebben bespreken, over na denken en beantwoorden.
  6. Dit kost het
    1. De programmeurs gaan daarna een inschatting maken van hoeveel tijd het kost om deze nieuwe functionaliteit te maken. Het kan dan zijn dat we op dit moment toch besluiten het eerst niet te doen, of net iets aan te passen zodat het minder tijd kost om het te maken etc. Tijd om beslissingen te maken!
  7. Doen!
    1. Pas nu is het tijd voor de programmeurs om het ook echt te gaan maken. Tijd om echt aan het werk te gaan. Voor ons is het dan even wachten tot we iets moois te zien krijgen.
  8. Zien
    1. Als de programmeurs het zo goed als af hebben krijgen wij het te zien. De programmeurs leggen er wat dingen bij uit, we geven wat feedback en de programmeurs gaan de laatste hand leggen aan de functionaliteit.
  9. Testen
    1. Vervolgens komt deze nieuwe functionaliteit op een soort test omgeving te staan. Hierbij test ons hele team van Davincianen de nieuwe functionaliteit om te bekijken of alles goed werkt.
    2. Ook is er een echte ‘tester’ aan de kant van de programmeurs die test of er nergens nog een bug verstopt zit.
  10. Tijd om online te gaan!
    1. Pas als al deze 9 stappen gedaan zijn kan de functionaliteit online.
  11. Feedback
    1. Zodra deze nieuwe functionaliteit in gebruik is genomen krijgen we feedback van onze salons. En aan de hand van deze feedback stellen we bij, lossen we op, veranderen we.

En al deze stappen doorlopen we dus iedere keer als we iets nieuws willen ontwikkelen. Er werken al meer dan 1700 salons met onze software dus het blijft voor ons belangrijk dat we iets afleveren wat goed is, makkelijk werkt en duidelijk is.

 

Wat verwacht jij van SalonSoftware?

Of je nu wel of niet met salonsoftware al werkt in je salon … ik ben benieuwd. Wat zou jij in zo’n programma verwachten? Of als je ons al kent: Wat zou je willen dat we gaan ontwikkelen? Het blijft voor ons heel simpel: Wij willen onze klanten gewoon blij maken. Dus dat wat onze klanten willen, dat maken we. Heb je een leuk idee? Laat het ons dat weten in de Da Vinci Community. Klik hier om er naar toe te gaan.

 

Werk je nog niet met Da Vinci?

Vraag dan gewoon gratis wat meer informatie aan en leer ons een beetje beter kennen. Klik hier.

Over de schrijver
Opgegroeid in een ondernemersgezin met eigen salon. En na de kunstacademie meteen aan de slag in ons mooie familiebedrijf. Iedere dag mag ik hier samen met mijn twee zussen en onze Davincianen helpen hun salon nog een beetje beter, leuker, mooier te maken.
Reactie plaatsen

De Da Vinci Cookies