Het muffin-experiment voor je salon
15 november 2022 
2 min. leestijd

Het muffin-experiment voor je salon

Ik was afgelopen zondag met mijn man en kinderen bij de Intratuin. Ja, ik weet het, een volledig burgerlijk uitje. En wel meer mensen hadden dat idee. Maar goed, ze hebben daar een draaimolen en een klein treintje nu tijdens de wintershows. Helemaal leuk voor die kleine kiddo's.

Lekkere chocozoenen

Toen we bij de kassa stonden zag manlief een kraampje staan met chocozoenen. Ah, dat klinkt goed! Ik ging alvast in de rij staan en stond achter twee dames. Ik verstond nog net wat ze zeiden: 'Ja ik wil wel 5 chocozoenen, maar als ik er 12 koop hoef ik veel minder te betalen!' Minder? Dacht ik? Dat klopt vast niet. Ik kijk even naar de prijzen op het scherm achter de kraam. Die waren als volgt:

  • 1 chocozoen voor € 1,25
  • 12 chocozoenen voor € 9,99

Oke, als je even gaat rekenen, mocht die dame er 5 kopen dan zou ze € 6,25 kwijt zijn. Maar eerlijk is eerlijk, ze had dan wel minder chocozoenen dan als ze er 12 zou kopen voor 10 euro. Ze zou dan per chocozoen minder geld kwijt zijn. Maar wel meer eurootjes in 1 keer..! En als jij meer chocozoenen koopt, des te meer omzet heeft deze kraamhouder. Want.. ze zal ongetwijfeld de prijs van de individuele chocozoen omhoog hebben gegooid, zodat jij wel kiest voor die 12 chocozoenen. Waarom? Lees snel verder!

Dit trucje deed me aan iets denken. Ook wel het 'Muffin-experiment'. 

Muffin en koffie

Tijdens dit experiment wordt er alleen koffie en muffins verkocht.

  • Koffie kost € 1,50
  • Muffin kost € 1,50
  • Koffie met muffin kost € 3

Deze kraamhouder verkocht vooral veel koffie, bijna geen muffins (1 op de 10 klanten kocht een muffin erbij). Nu probeerden ze eens de prijzen iets om te gooien waardoor er meer koffie mét muffins verkocht werden. En dat werd dit:

  • Koffie € 2
  • Muffin € 2
  • Een combideal (koffie met muffin) € 3

Nu werden er ineens heel veel combideals verkocht, namelijk 8 op de 10 klanten! Zoals je ziet is de combideal niet duurder dan in het eerste voorbeeld. Maar de perceptie van de prijs van koffie en een muffin los wel. In de combideal krijg je voor je gevoel de muffin voor 1 euro erbij! Koopje toch?

Pas de Muffin-truc toe in jouw salon

Ga eens spelen met je behandelingen of producten. Bijvoorbeeld met producten: er worden in een kapsalon met name shampoos verkocht. Nu wil je natuurlijk wel meer artikelen adviseren en verkopen. Pak dan eens een combinatie. Dus een shampoo met conditioner. Verhoog de prijs van de shampoo en conditioner. En zet er een combideal naast > laat de combideal in verhouding goedkoper zijn (de originele prijs bijvoorbeeld van de twee producten samen).

Voorbeeld met cijfers:

  • Shampoo kost € 10
  • Conditioner kost € 10
  • Shampoo en Ccnditioner € 20

Bij het verhogen van de producten:

  • Shampoo kost € 12,50
  • Conditioner kost € 12,50
  • Combideal shampoo en conditioner € 20

Elke klant denkt in het tweede voorbeeld dat hij dus 5 euro korting krijgt bij een combinatiedeal.

Testen waard toch? Deze muffin-truc zou je ook eens uit kunnen proberen bij behandelingen, bijvoorbeeld het epileren en verven van wenkbrauwen. Zie je de kansen? :-) Succes!



Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen