3 personeelsproblemen opgelost door het online boeken
28 april 2021 

3 personeelsproblemen opgelost door het online boeken

Tijdens de afgelopen lockdown 2, waarin we dus als salons zijnde weer dicht moesten, is een salon bij ons gekomen die graag wilde beginnen met het online boeken. Deze salon werkte voorheen altijd zonder afspraak. Na lockdown 1 zijn ze met een papieren boek gaan werken. Net zoals velen werd de salon na lockdown 1 platgebeld door hun klanten die graag een afspraak wilden maken.

Nu dacht deze saloneigenaar, dat moet ook anders kunnen, en kwam bij ons terecht. Zodat ze na lockdown 2 de telefoon minder nodig hadden omdat de klanten gewoon online afspraken in konden boeken.

Nu zijn we weer bijna 2 maand verder. En de conclusies van deze saloneigenaar? MEGABLIJ! Waarom? Het starten met het online boeken voor klanten leverde namelijk ook heel veel oplossingen op voor problemen die hij had met zijn personeel.

 

De problemen die hij lastig vond:

  1. Medewerkers kwamen in de ochtend te laat.. want ja… er zit toch nog niemand op je te wachten
  2. Sommige medewerkers knipten heel langzaam zodat ze minder wachtende klanten hoefden te helpen
  3. De salon sluit om 18:00, en als er nog een klant binnen kwam lopen om half zes werd deze ook verteld dat er geen plek meer was

 

En met online boeken?

  1. De medewerkers komen nu automatisch op tijd binnen, want er heeft een klant online geboekt die op jou zit te wachten! Kom je te laat? Sta je dus zelf voor aap.
  2. Er waren geen snelle en langzame werknemers meer, want er staat een standaardtijd voor een behandeling en daarna worden er gewoon weer afspraken online geboekt.
  3. Om half zes geholpen willen worden? Ook dat gebeurde weer, want de klant kon om half zes boeken en daar had de medewerker niets meer over te zeggen. Het afsprakenboek zegt dus eigenlijk al minder ‘nee’ tegen de klant.

 

Ook je personeel heeft er profijt van

Niet alleen jij als saloneigenaar hebt voordeel door te starten met het online boeken. Ook je personeel. Want… werkte je voorheen zonder afspraak? Dan zat er weleens een flinke wachtrij aan klanten wat weer werkdrukverhogend voor je personeel werkt. Dus ook een fijne werksfeer voor je personeel. Extra voordeel: als klanten meer en meer online afspraken gaan boeken wordt er automatisch minder gebeld. Wat we vaak zien in salons is dat er in de salon om de beurt de telefoon opgepakt wordt omdat anders 1 persoon te veel van de klant weg moet. Zit je net in een goede flow met je klant… moet je naar de telefoon. Toch jammer… Minder aandacht voor de klant.

 

Jij bepaalt

Tuurlijk is het spannend om met online boeken te beginnen. Maar daarom kan je zelf bepalen welke stappen je hierin neemt.

  1. Start eerst met de meest simpele behandeling, bijvoorbeeld knippen of een standaard gezichtsbehandeling.
  2. Bevalt dat goed? Dan ga je andere behandelingen online zetten.
  3. En daarna? Nog veel meer instellingen waar wij je goed bij kunnen helpen.

 

Wil je meer weten over het starten met online boeken? We helpen je graag! 🙂 Neem contact met ons op.

Over de schrijver
Na een studie Psychologie het familiebedrijf ingegaan. Samen met mijn zussen en lieve Davincianen willen we alle salons helpen. 'Wat kunnen we voor je doen?' is daarom ook onze lijfspreuk!
Reactie plaatsen

De Da Vinci Cookies
arrow_drop_up arrow_drop_down