Opening van je salon? Dit zijn de marketingtips
26 februari 2020 
3 min. leestijd

Opening van je salon? Dit zijn de marketingtips

 

Afgelopen maand is hier in het dorp waar Da Vinci zit (Vorden) een nieuwe supermarkt geopend. Vorden is niet heel groot dus je snapt dat heel het dorp hier over praat. Maar dat is niet alleen omdat Vorden maar 7.000 inwoners heeft. Deze nieuwe supermarkt had namelijk ook erg goed de marketing voor de opening geregeld. En nu leek het mij leuk om te delen wat ze precies deden. Want of je nu een salon net start of je een heropening doet van je bestaande salon, volgens mij heb je er hoe dan ook wat aan.

 

Tasjes aan de deuren

Voordat de supermarkt open was, zijn ze al langs alle deuren gegaan van alle bewoners. Ze leverde een tasje af met een aantal spullen (ongetwijfeld gesponsord, denk ook aan je eigen leverancier als je dit wil). Een aantal producten, informatie over het spaarprogramma van de supermarkt, het programma van de openingsweek, een poster en ook aan de kids was gedacht met een kleurplaat. Op Facebook werd er over gesproken en ook bij ons in de salon. De supermarkt had al een goede zet gedaan door iedereen wat te geven en het viel op.

 

De openingsdag

Op de dag van de opening was er natuurlijk groot feest voor de supermarkt en werd dit met een paar knaller geopend. En er was beloofd dat voor de eerste 450 bezoekers (die ook iets kochten) ook een goody bag klaarstond. Ook hadden ze een super deal voor een paar producten waardoor er echt heel wat mensen op afkwamen. Ook waren ze niet vergeten de pers uit te nodigen zodat de volgend dag in alle kranten een foto stond van de opening.

 

Posters in heel het dorp

Al voordat de supermarkt opende zag ik bij mensen thuis in de ramen posters van de supermarkt hangen. Ik snapte er eerlijk gezegd niets van waarom mensen dat vrijwillig deden… tot ik doorkreeg waarom. De supermarkt verloot de eerste paar weken iedere week onder mensen die de poster in de ramen hebben hangen prijzen uit. Zoals 1 minuut gratis shoppen, een fiets en meer. Hoe slim! Het hele dorp hing vol met posters van de supermarkt voor relatief weinig geld.

 

De Openingsweek

In de Openingsweek hadden ze op bijna iedere dag wel iets bijzonders. Soms een super dag aanbieding maar ook een paar dagen ‘entertainment’ voor de verschillende doelgroepen. Zo was er een dag een clown die ballonnen maakte voor de kids en konden ze poffertjes komen eten. Was er een dag waarop er lekkere hapjes geserveerd werden en meer.

 

Betrokkenheid bij het dorp

Niet alleen maakte de supermarkt er echt een heel mooi marketingspektakel van, ze hebben ook meteen gezorgd dat er een stuk betrokkenheid bij het dorp is. Door ook bijvoorbeeld de ijsbaan te sponsoren (al vraag ik me af of die ijsbaan ooit nog gaat gebeuren ;). Door dit soort dingen te doen heb je meteen een heel stuk goodwill van de mensen in het dorp, je toekomstige klanten. En ook een hoop betrokkenheid dus.

 

De supermarkt zal vast een heel mooie draaiboek hebben gehad en aan ervaring hebben wat wel en wat niet te doen met zo’n opening. Dus dan is het best handig om hier van te leren als je zelf voor zo’n situatie staat toch. 😉

 

Tips voor de Opening van je salon:

  • Support/Sponsor iets in het dorp
    • Kan ook zijn door bijv een euro van de eerste x behandelingen in je salon te doneren, het hoeft dus nog geen geld te kosten als je nog geen geld hebt verdient.
  • Vraag je leveranciers mee te denken met een leuke Goody Bag
    • Zorg er wel voor dat het je niet te veel geld kost, geld verdienen moet natuurlijk ook 😉
    • En anders kan je ook zorgen voor een mooie flyer
  • Zorg er in het geval en een salon voor dat je al voordat je open gaat een website hebt, ook al is het 1 pagina, waar er online afspraken gemaakt kunnen worden.
    • Hoe fijn is het dat als je start met je salon je al een vol afsprakenboek hebt!
    • En je snapt dat onze Salon Software daar heel goed bij kan helpen. 😉 Je krijgt er zelfs een gratis SalonWebsite bij.
  • Zorg op de dag van de opening voor een mooi feest en nodig de hele buurt/dorp uit (en de pers).
  • In de week of maand van de opening zorgen weer iedere keer een andere toffe actie waardoor mensen makkelijk en laagdrempelig kennis met je kunnen maken.

 

En natuurlijk … geniet van alles! Je hebt waarschijnlijk super hard gewerkt om je salon op tijd klaar te krijgen. Dan is het natuurlijk ook fijn om even te genieten van het feit dat je eindelijk je salon mag openen en aan het werk mag in je nieuwe salon.

 

Open (of heropen) jij je salon binnenkort?

We denken graag met je mee! Vraag gratis meer informatie aan over onze SalonSoftware op https://dvi.nl/informatie-aanvragen/

 

Over de schrijver
Opgegroeid in een ondernemersgezin met eigen salon. En na de kunstacademie meteen aan de slag in ons mooie familiebedrijf. Iedere dag mag ik hier samen met mijn twee zussen en onze Davincianen helpen hun salon nog een beetje beter, leuker, mooier te maken.
Reactie plaatsen