Er is weer een nieuw akkoord bereikt tussen de bonden, een nieuwe kappers-cao is weer gemaakt met ingang van 1 juli 2024. In deze blog bespreek ik met jullie de belangrijkste wijzigingen maar ook heb ik mijn zus Marre gevraagd hoe wij deze veranderingen in onze eigen kapsalon toepassen.
Waarom is er een cao?
Voordat we de wijzigingen induiken komt bij mij toch de vraag op... waarom is er eigenlijk een cao? En hoe wordt de cao gemaakt? De afkorting cao staat voor Collectieve arbeidsovereenkomst. Het is een overeenkomst die afgesproken wordt tussen werkgevers en werknemersorganisaties. In dit geval de ANKO als werkgeversorganisatie en de Fnv & CNV als werknemersorganisaties. In deze overeenkomst, in de cao, worden afspraken gemaakt voor een hele branche hoe we met elkaar omgaan. De arbeidsvoorwaarden. Handig voor zowel werkgever als werknemer omdat er zo 100% duidelijkheid is over wat iedereen kan verwachten. Als werkgever hoef je daarom niet iedere keer na te denken over je eigen arbeidsvoorwaarden en is er veel minder 'gedoe' over loonafspraken of snipperdagen afspraken. Het staan 'gewoon' in de cao.
De Kapperscao
Een cao wordt altijd voor een bepaalde tijd afgesproken. Zo loopt er nu een cao van 1 juli 2023 t/m 30 juni 2024. Gaat deze nieuwe cao op 1 juli 2024 in en loopt deze ook weer voor 1 jaar. Daarna gaat de ANKO, FNV & CNV dus weer in gesprek om te bepalen wat de volgende cao moet gaan worden.
De veranderingen in de kapperscao per 1 juli
De grootste veranderingen in de nieuwe kappers-cao hebben met het loon te maken. Dit gaat er veranderen:
- Junior stylist 1e jaar en junior stylist 2e jaar: 7% loonsverhoging
- Junior 3e jaars / salon assistent en haarstylist: 10% loonsverhoging
- Haarstylist allround en topstylist: 12% loonsverhoging
Buiten de loonsverhogingen om gaat er ook een verandering plaatsvinden als werknemers langer ziek zijn. Nu is het zo dat je 2 jaar lang als werkgever 100% van het loon door moet betalen. Vanaf de nieuwe cao gaat dit anders zijn. Het eerste jaar betaal je 100% van het loon, het tweede jaar 70% van het loon.
Loonsverhogingen, waarom?
Natuurlijk is het grootste punt de opkomende loonsverhogingen. Want ja, het is nogal wat. Immers zijn de afgelopen jaren de lonen ook al een keer omhoog gegaan. Maar de redenen waarom dit gedaan is, zijn misschien niet zo vreemd. Het idee is om de kappersbranche aantrekkelijk genoeg te laten blijven voor mensen. Dat als je in de kappersbranche gaat werken je ook een goede boterham kan verdienen. Het blijkt dat de afgelopen 10 jaar de loonsverhogingen in de kappersbranche met 16,6 % zijn gestegen, in andere branches is dit percentage 27,5%, zo schrijft de ANKO. Dus de loonsverhoging is daar.
Dit doen wij eraan in onze eigen kapsalon
Ja kan er van alles van vinden, aan het einde van de dag is het hoe het is en moet je zelf gaan bedenken hoe je het gaat regelen. Immers moet het geld ergens vandaan komen. Hier bij Da Vinci maken we niet alleen software, we hebben ook onze eigen kapsalon. Davinciaan Marre regelt het meeste voor de salon dus ik heb haar wat vragen gesteld over hoe ze het gaat aanpakken. Misschien zitten hier wat punten in waar je iets aan hebt.
Er is weer een nieuw akkoord bereikt tussen de bonden, een nieuwe kappers-cao is weer gemaakt met ingang van 1 juli 2024. In deze blog bespreek ik met jullie de belangrijkste wijzigingen maar ook heb ik mijn zus Marre gevraagd hoe wij deze veranderingen in onze eigen kapsalon toepassen.
Waarom is er een cao?
Voordat we de wijzigingen induiken komt bij mij toch de vraag op... waarom is er eigenlijk een cao? En hoe wordt de cao gemaakt? De afkorting cao staat voor Collectieve arbeidsovereenkomst. Het is een overeenkomst die afgesproken wordt tussen werkgevers en werknemersorganisaties. In dit geval de ANKO als werkgeversorganisatie en de Fnv & CNV als werknemersorganisaties. In deze overeenkomst, in de cao, worden afspraken gemaakt voor een hele branche hoe we met elkaar omgaan. De arbeidsvoorwaarden. Handig voor zowel werkgever als werknemer omdat er zo 100% duidelijkheid is over wat iedereen kan verwachten. Als werkgever hoef je daarom niet iedere keer na te denken over je eigen arbeidsvoorwaarden en is er veel minder 'gedoe' over loonafspraken of snipperdagen afspraken. Het staan 'gewoon' in de cao.
De Kapperscao
Een cao wordt altijd voor een bepaalde tijd afgesproken. Zo loopt er nu een cao van 1 juli 2023 t/m 30 juni 2024. Gaat deze nieuwe cao op 1 juli 2024 in en loopt deze ook weer voor 1 jaar. Daarna gaat de ANKO, FNV & CNV dus weer in gesprek om te bepalen wat de volgende cao moet gaan worden.
De veranderingen in de kapperscao per 1 juli
De grootste veranderingen in de nieuwe kappers-cao hebben met het loon te maken. Dit gaat er veranderen:
- Junior stylist 1e jaar en junior stylist 2e jaar: 7% loonsverhoging
- Junior 3e jaars / salon assistent en haarstylist: 10% loonsverhoging
- Haarstylist allround en topstylist: 12% loonsverhoging
Buiten de loonsverhogingen om gaat er ook een verandering plaatsvinden als werknemers langer ziek zijn. Nu is het zo dat je 2 jaar lang als werkgever 100% van het loon door moet betalen. Vanaf de nieuwe cao gaat dit anders zijn. Het eerste jaar betaal je 100% van het loon, het tweede jaar 70% van het loon.
Loonsverhogingen, waarom?
Natuurlijk is het grootste punt de opkomende loonsverhogingen. Want ja, het is nogal wat. Immers zijn de afgelopen jaren de lonen ook al een keer omhoog gegaan. Maar de redenen waarom dit gedaan is, zijn misschien niet zo vreemd. Het idee is om de kappersbranche aantrekkelijk genoeg te laten blijven voor mensen. Dat als je in de kappersbranche gaat werken je ook een goede boterham kan verdienen. Het blijkt dat de afgelopen 10 jaar de loonsverhogingen in de kappersbranche met 16,6 % zijn gestegen, in andere branches is dit percentage 27,5%, zo schrijft de ANKO. Dus de loonsverhoging is daar.
Dit doen wij eraan in onze eigen kapsalon
Ja kan er van alles van vinden, aan het einde van de dag is het hoe het is en moet je zelf gaan bedenken hoe je het gaat regelen. Marre vertelde mij dat er 3 dingen zijn waar ze iets aan gaat doen.
- De prijzen gaan omhoog in onze eigen kapsalon - Dit is iets wat bijna niet te voorkomen is, in onze salon werken allemaal topstylisten dus de lonen gaan met 12% omhoog. In de Da Vinci salonsoftware heeft Marre bekeken wat een prijsverhoging betekent. Ze gaf aan dat ze rond de 6% omhoog gaan, hiermee kunnen we de loonsverhogingen betalen. Die 6% heeft ze zo bekeken omdat het er natuurlijk omgaat hoeveel % van je totale omzet loonkosten is. Stel ... 100 euro omzet heb je. 50 euro daarvan zijn loonkosten, dan betekent het dus dat je 50% loonkosten hebt. Om die 12% verhoging over die 50 euro te kunnen betalen, gaan je dus met 6% omhoog. In het Da Vinci programma kun je ook heel mooi zien wat deze loonsverhoging precies betekent. Je gaat naar management > Prijslijst > Prijzen versneld aanpassen. Je geeft dan zelf ook met hoeveel % omhoog je wilt en er wordt aangegeven hoeveel euro extra omzet je het aankomende jaar mag verwachten gebaseerd op alle behandelingen die de afgelopen 12 maanden zijn uitgevoerd. Je krijgt dan een getal te zien, waarbij je deze precies kan afzetten tegen de loonsverhoging. Stel je berekent zelf uit hoeveel de loonkosten extra gaan zijn aankomend jaar (of je vraagt je boekhouder) dan kan je zo zien of je het gaat redden.
- Minder uren werken - Het tweede dat Marre is gaan doen is bespreken met de dames in de kapsalon of ze minder uren zouden willen werken. Het is een unieke kans dat je evenveel blijft verdienen maar minder uren ervoor hoeft te werken. Je zou kunnen denken aan 1 keer in de maand een middagje vrij bijvoorbeeld. Dit kan je natuurlijk alleen doen als de effectiviteit dit toelaat. Als er dus ruimte is in de planning en je niet al helemaal volstaat. In het Da Vinci programma hebben we hier een overzicht van zodat je kan zien hoeveel ruimte er nog is. Ga dan naar Cijfers > Medewerkers > Effectiviteit per medewerker
- Omzet verhoging per klant - Natuurlijk is dit er een die eigenlijk altijd wel van toepassing is. Maar misschien nu wel extra. ;) Marre vertelde dat ze ook acties gaat uitvoeren die ervoor gaan zorgen dat de omzet per klant omhoog gaat. Bijvoorbeeld zorgen dat er meer gewassen wordt of dat er meer producten verkocht gaan worden. Beetje open deur misschien maar soms heb je gewoon even een trap onder je billen hiervoor nodig toch. ;)
Nu is het aan jou
Nu is het natuurlijk aan jou wat je gaat doen in je eigen salon. Ons advies is ieder geval er even goed over na te denken want tja ... je moet toch ergens je geld vandaan halen. ;) Te veel tekst hierboven? Kan ik mij ook voorstellen. Luister dan even de podcast die Marre & Ik hierover hebben opgenomen.