Je eigen bedrijf promoten? Dan weet je inmiddels: alleen online zichtbaar zijn is niet genoeg. Ja, natuurlijk zoeken mensen op Google, scrollen ze door Instagram en klikken ze op je link in bio. Maar onderschat de kracht van een goede ouderwetse flyer niet! Die valt letterlijk bij mensen op de mat. Je pakt 'm op, bekijkt het, en hé, dat ziet er interessant uit! Mits je het goed aanpakt natuurlijk...
Want geloof me: ik heb laatst weer even ervaren hoe het níet moet.
Het beurs-flyer-fiasco
We stonden laatst met het team op de Beautybeurs in Utrecht – altijd leuk! Zelf even een rondje lopen hoort er ook bij. Mijn collega kwam terug met een flyer in haar hand. "Moet je kijken," zei ze, "Als ik hier meer over zou willen weten… waar moet ik dan heen?" En inderdaad: geen bedrijfsnaam, geen website, geen telefoonnummer. We konden nog niet eens googelen wie het was. Zonde! Je steekt tijd, geld en moeite in zo’n beurs en dan vergeet je zoiets basics?
Sillicium... wat?
Een paar dagen later kreeg ik thuis een pakketje. Erin zat een flyer met grote letters: “De meest effectieve vorm van Silicium.”
Uhm… Sili-wat? Ik had werkelijk geen idee wat het was, wat het deed of waarom ik het zou moeten kopen. Alleen dat het 'een vernieuwde versie' was en ‘nu in de winkel ligt’. Super, maar waarom zou ik het willen kopen? Wat is het? Waarom zou ik het gebruiken?
De les? Jij weet te veel!
Als je zelf een flyer maakt, weet jij álles van je product of dienst. Logisch. Maar dat zorgt er juist voor dat je vaak dingen overslaat die voor een buitenstaander helemaal niet zo logisch zijn. Dat je denkt: "Dat snappen ze toch wel?" Nou, nee dus. Jouw doel van zo'n flyer is dat een potentiële nieuwe klant een afspraak in je salon zou willen maken, het makkelijkst is dan natuurlijk met een QR code erop waarbij ze direct via je website een afspraak kunnen boeken. Want stel: ja het ziet er goed uit en ja je zou het wel eens willen naar die salon. Ga je dan ook echt bellen? Nee! Die drempel is vaak weer veel te groot. Online boeken daarentegen is een fluitje van een cent en zo via je mobiel gepiept.
Dus: wil je een goede flyer maken?
Hier een paar dingen die echt niet mogen ontbreken:
✅ Bedrijfsnaam – Klinkt logisch, maar echt: vergeet ‘m niet.
✅ Website + contactgegevens – Mail, telefoonnummer, socials… zet het erop.
✅ Wat bied je aan? – Kort, duidelijk, en zonder vakjargon.
✅ Waarom is dit interessant voor míj als lezer?
✅ Wat moet ik doen? – Is er een actie? Waar kan ik mijn afspraak boeken?
En misschien wel de belangrijkste tip:
👉 Laat iemand anders je flyer checken.
Iemand die níet weet wat je aanbiedt. Vraag: “Snap jij wat ik hiermee bedoel? Zou jij hierop reageren?”
En hey, als je een flyer maakt voor je salon of pedicurepraktijk: vermeld vooral dat klanten online kunnen boeken! Zet een duidelijke Boek nu via: jouwwebsite.nl erop met eventueel een QR code. Dat maakt het voor nieuwe klanten zoveel makkelijker.
Offline + online = power combo
Flyers zijn geen vervanging van online marketing, maar een aanvulling. Juist dat je na een fysieke flyer de klanten online laat boeken is zo krachtig. De stap om een nieuwe salon te bellen is groter dan een website te bezoeken en die afspraak in te boeken. Kost minder moeite en hoeven ze geen last te hebben van de 'belvrees'. Dus de tip: Print slim en denk vanuit je klant.
Denk jij nu: hé... ik zou ook dat online boeken voor mijn salon eens willen proberen? Vraag dan eens een 14-dagen account bij Da Vinci aan. Helemaal vrijblijvend én geen betaalgegevens nodig. >> Klik hier!