Afgelopen april was er weer sinds 2 jaar Koningsdag. Een gezellig feest vol vrolijke mensen én natuurlijk een fijne kermis voor de kinderen. En wat mij nu altijd opvalt is de manier hoe de kermisattracties hun kaartjes verkopen.
Bijvoorbeeld bij het trouwtrekken hadden ze deze kaartverkoop:
- 3 kaartjes voor € 4
- 7 kaartjes voor €7
Wat natuurlijk heel slim is, hoe meer kaartjes je koopt, hoe goedkoper per kaartje! Dan denk ik.. tsja.. ik zou een dief zijn van mijn eigen portemonnee als ik dat voordeel niet pak. Zo kunnen de kids heerlijk touwtje trekken. En zo heeft deze kermis man meer omzet uit dezelfde klant.
Nu heb ik ook een eigen kapsalon. En de vraag is dan, hoe kunnen we dit kermis-man trucje ook toepassen in de salon? Dus dan kom ik uit op een strippenkaart. Laat je klant bijvoorbeeld vooraf een strippenkaart kopen voor 10 behandelingen, en waarvan ze 9 behandelingen betalen. Als de klant elke keer los af moet rekenen is je klant dus duurder uit dan dat hij een strippenkaart koopt.
Je vraagt je wellicht af, waarom zou ik dan met een strippenkaart werken? Welke voordelen heb ik hieraan?
- Je klant blijft sowieso 10 behandelingen bij je komen
- die garantie heb je niet als je je klant per keer laat komen en betalen
- Je hebt nu alvast het geld binnen van die klant
- De volgende keren als je klant in de salon komt zal hij sneller geneigd zijn een product aan te schaffen. Het geld van de behandeling is namelijk al betaald dus is je klant al vergeten
Hoe werkt het dan technisch gezien?
Stel, je klant koopt een strippenkaart voor 10 behandelingen. En een behandeling kost voor het gemak € 20. Omdat je klant een strippenkaart koopt, betaalt hij er 9 en krijgt hij er 10. Je rekent dus in 1 keer € 180. In Da Vinci wordt bij die klant dan opgeslagen dat je een strippenkaart hebt afgerekend. Elke volgende keer dat je klant dan komt voor een behandeling kan je afrekenen met de strippenkaart.
Het systeem werkt dan zo, dat op het moment dat je afrekent met je klant, de omzet ook op die dag wordt geboekt. Dat wordt ook wel in boekhoudkundige termen een kruispost genoemd. In je administratie zit het dan dus goed geregeld. En zo heb jij hier geen omkijken meer naar.
Dat is een goed idee! Maar hoe doe je dat dan?
- Werk je al met SMART? Dan kan je hier vinden hoe je met strippenkaarten kan gaan werken.
- Werk je nog niet met SMART? Maar wil je wel meer weten? Vraag dan informatie aan, we helpen je graag.