7 redenen waarom je klant wegblijft
06 mei 2019 
1 min. leestijd

7 redenen waarom je klant wegblijft

Je vraagt je vast ook wel eens af waarom een klant die bij jou in de salon is geweest niet nog een keer terugkomt? Ik vertel je graag de 7 redenen waarom je klant wegblijft.

Wat zijn de 7 redenen waarom je klant wegblijft uit je salon?

  • 63% te weinig interesse
  • 14% geen goede kwaliteit
  • 8% de klant moest te lang wachten
  • 8% de service was niet goed (onbetrouwbaar)
  • 3% geen bepaalde reden
  • 2% wil eens iets anders proberen
  • 2% Prijs

63% van je klanten die niet meer terugkomt blijft dus weg uit een gebrek van aandacht. Hoe je dit op kan lossen? Toon interesse in de klant, vraag hoe zijn weekend/week is geweest. Maar juist ook de persoonlijke dingetjes van je klant onthouden en hier weer op terugkomen. Als voorbeeld: Meneer heeft zijn koffie het liefst met 1 suikerklontje. De volgende keer dat hij kom geef je aan, ‘zou u een kopje koffie willen, zoals u de vorige keer aangaf met 1 suikerklontje?’ Meneer zal dit super vinden dat je het nog hebt onthouden. Of mevrouw heeft vorige maand een bruiloft van haar dochter gehad Vraag hiernaar de volgende keer dat mevrouw weer komt. Ze zal het leuk vinden om erover te praten en dat je dit nog wist.

Gebruik hulpjes

Goed om hierbij te vermelden is dat je al die kleine details niet zelf hoeft te onthouden. Bijvoorbeeld in ons SMARTprogramma kan je bij elke klant notities kwijt. Geef zelf aan of je een notitie als attentie omhoog wilt laten komen bij het maken van een afspraak en/of bij het afrekenen.

Rene, voormalig kapper en nu SMART adviseur

Over de schrijver
Opgegroeid in een ondernemersgezin met eigen salon. En na de kunstacademie meteen aan de slag in ons mooie familiebedrijf. Iedere dag mag ik hier samen met mijn twee zussen en onze Davincianen helpen hun salon nog een beetje beter, leuker, mooier te maken.
Reactie plaatsen