Je gaat naar een kijkmiddag van de school van je kinderen om te zien wat ze gemaakt hebben. Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om wat te kopen. Een lekker kopje koffie, thee of zelfs iets wat de kinderen zelf gemaakt hebben. Er staat een QR code bij zodat je makkelijk en snel je betaling kan doen. Je pakt je mobiel erbij en scant de code en betaalt via iDeal. Klaar! Betaling gedaan, productje mag in de tas.
Zelfs scholen doen dit al. Hoe zit dat bij jou in jouw salon? Kunnen jouw klanten alleen nog via een traditioneel pinapparaat betalen en contant? Wat dacht van een moderne nieuwe manier van betalen? Ik vertel je graag meer over de mogelijkheden voor het online betalen via SMART in jouw salon.
In SMART van Da Vinci hebben we 3 manieren van het nieuwe betalen.
Dit zijn betalingen die online gebeuren.
- Vooraf online (aan)betalen bij het online boeken
- Met de mobiele telefoon betalen via een QR code in de stoel of bij de balie in de salon
- Achteraf betaalverzoekjes sturen bij het vergeten van de portemonnee
Per onderdeel leg ik je graag uit hoe het in zijn werk gaat voor jou in je salon.
1. Vooraf online (aan)betalen bij het online boeken
Jij laat je klant online boekingen doen via je website. Bij het bevestigen van de afspraak kan jij je klant aanbieden om direct al de behandeling vooraf te betalen. Je kan zelfs aangeven:
- Of je het gehele bedrag betaald wilt hebben, of alleen een aanbetaling
- Of je de (aan)betaling verplicht wilt stellen of niet
Het vooraf betalen is vooral erg handig als je:
- Minder no-shows wilt in je salon, bijvoorbeeld bij erg grote behandelingen kan dit goed van pas komen, de klant die al deels betaald heeft zal niet snel zijn afspraak vergeten
- Meer gemak wilt bieden aan ouders met kinderen, ouders kunnen sneller hun kind alleen naar je salon laten komen want de betaling is online al uitgevoerd. Of juist voor een 'oud omaatje' van wie de dochter de afspraak regelt.
2. Met de mobiele telefoon via QR betalen in de salon
Met deze optie heb jij geen pinapparaat meer nodig in je salon. Je voert de behandeling uit bij je klant en kan daarna gelijk zelfs nog in de stoel met een tablet je klant laten afrekenen. Je kiest bij het afrekenen in je SMART systeem voor het afrekenen met QR code. De QR code komt in beeld, je draait je laptop scherm of de tablet naar je klant en je klant scant de code met zijn mobiel. Er kan dan gelijk betaald worden via iDeal.
Lukt het afrekenen toch niet? Dan kan je altijd nog een betaalverzoek na de afspraak sturen naar je klant. Zo kan hij altijd thuis nog de behandeling betalen.
Kijk, zo werkt het ongeveer:
3. Achteraf betaalverzoekjes sturen
Komt je klant in de salon en is hij/zij de portemonnee vergeten? Dan kan je de kassabon via e-mail naar je klant sturen met daarin een betaalverzoek. Je klant kan dan via zijn mobiele telefoon of later thuis de mail openen en makkelijk via iDeal betalen.
Automatische herinnering:
Alle betaalverzoekjes die jij stuurt die nog niet betaald zijn komen in het overzicht openstaande bedragen te staan. Zodra er online een bedrag betaald is door een klant verdwijnt dit bedrag van je lijst af. Vergeet je klant alsnog te betalen? Dan wordt er automatisch een herinnering naar je klant gestuurd dat hij/zij nog de rekening moet betalen. Heb jij dus geen omkijken meer naar én... vermijd je ongemakkelijke gesprekken over geld bij de volgende keer dat je klant naar de salon komt.
Wil je meer weten?
Zou je ook alle opties of 1 van de 3 van het nieuwe online betalen aan willen bieden in jouw salon? We helpen je daar natuurlijk graag bij. Neem contact met ons op!