Stoelverhuur en werken met software, hoe?

Stoelverhuur in de salon? Je hoort het steeds meer. Het is een concept waar je mee start als saloneigenaar of waar je gaandeweg naartoe groeit. Als je als salon zijnde groeiend bent heb je op een gegevens moment 2 keuzes:

  1.  Je neemt personeel aan in dienst
  2. Je gaat met stoelverhuur werken

Stoelhuur betekent dat een zzp'er een stoel bij jou in je salon huurt. Deze zzp'er werkt voor zichzelf, de omzet die hij/zij maakt is dan ook voor hem/haar.

De vraag is dan natuurlijk, hoe verdien je dan aan een stoelhuurder?

  1. Je vraagt een vast huurbedrag per maand voor het huren van de stoel in je salon
  2. Of je kiest ervoor om een percentage van de gemaakte omzet van die zzp'er mee te pakken

Hoe werkt dat dan met salonsoftware?

Een stoel verhuren in je salon is natuurlijk anders dan een medewerker in je zaak. Toch kan je ook met stoelverhuurders met salonsoftware werken. Het is juist super handig als je met salonsoftware gaat werken. Zo hebben jij en je stoelhuurder de gegevens goed op orde en kan er goed bijgehouden welke omzet door welke stoelhuurder wordt gemaakt.

Verschillende vormen salonsoftware

Je kan natuurlijk zelf kiezen op wat voor manier je de software vorm wilt geven. De software van Da Vinci kan op verschillende manieren gevormd worden.

  1. Je gaat werken vanuit verschillende accounts (wel aan elkaar gekoppeld)
  2. Je gaat werken vanuit 1 hoofdvestiging

Welke vorm je kiest, is echt afhankelijke wat je afspreekt met de stoelverhuur en waar jij/jullie je prettig bij voelen.


Een voorbeeld casus

We hebben een mooie casus van een salon met stoelverhuur die op verschillende manieren met salonsoftware heeft gewerkt. Ze kwamen bij ons binnen met dat ze 1 hoofdsalon wilden en 3 stoelverhuur accounts. Prima, gaan we regelen. Alles was netjes ingeregeld, ze hadden zelfs een leerling die als vliegende keep bij alle stoelhuurders ingezet kon worden. In het SMART account kan je dan ook aangeven in welke accounts die leerling dan werkte en wanneer. Ook hadden ze per stoelhuurder niet 1 behandellijst, maar verschillende, ook dat stond er allemaal netjes in.

Maar.. nu komt het. Het alles netjes ingesteld houden ook bij wijzigingen werd ze te veel. Hoe komt dat? Ze hadden 3 kapsters en 1 pedicure. De 3 kapsters die deelden veel, klanten, een leerling, behandelingen en artikelen. De pedicure had haar eigen stoelverhuur account in SMART en dat werkte voorbeeldig.

De kapsters daarentegen vonden het lastig om alle drie hun eigen account te hebben en dus ook zelf af te moeten rekenen. Terwijl.. een mevrouw bijvoorbeeld voor kleuren bij stoelverhuur A was geweest, knippen bij Stoelverhuur B en het fohnen weer bij stoelverhuur C. De conclusie was dat deze kapsters toch beter via 1 hoofdaccount kunnen werken. Zo hadden ze:

  • 1 afsprakenboek (die deelden ze toch al)
  • 1 klantenlijst (want die deelden ze toch al)
  • 1 kassa
  • gezamenlijke cijfers

Hoe werd dan bepaald wie welke omzet gedraaid had? Dat kan makkelijk via het overzicht waarin je ziet welke omzet elke stoelhuurder heeft gemaakt. De omzet van de behandelingen en de omzet van de artikelen.

1 account voor de kapster stoelhuurders werkte uiteindelijk voor deze dames een stuk beter. Heb je bijvoorbeeld allemaal andere specialisaties? Bijvoorbeeld een pedicure, schoonheidsspecialist en kapper? Dan zouden juist die aparte accounts handig kunnen werken.

Wat zijn de opties in de salonsoftware?

  • Je kan werken vanuit 1 afspraken en allemaal een aparte kassa gebruiken
  • Je kan de klanten 'delen', ook al heb je allemaal een eigen account
  • Je kan als hoofdeigenaar aangeven of de stoelhuurder wel/niet bij elkaar in het account/afsprakenboek mogen kijken
  • je kan de behandelingen delen tussen de stoelhuurders als je dit wil
  • Werk je wel vanuit 1 account? Dan geef je aan per behandeling welke stoelhuurder deze wel/niet uit kan en mag voeren


Er zijn dus verschillende wegen die naar Rome leiden, in dit geval zijn er verschillende manieren om de stoelverhuur in je salon te vormen in onze salonsoftware.

Heb je vragen of advies nodig wat voor jouw salon het beste zou werken?

Vraag informatie aan en we nemen contact met je op om je vragen/gedachtes door te nemen en je gevraagd advies te geven ;-).