Snipperuren van je medewerkers tijdens de Coronacrisis
Je salon is minder open, je medewerkers durven niet volledig te werken, of je salon is dicht. Hoe ga je om met de uren van je personeel? Samen met Ronald van Kappersadministratie hebben wij het één en ander voor je uitgezocht
1. De officiële regel
Een aantal uren per jaar mag jij aangeven aan je medewerkers dat dit verplichte vrije uren zijn. Dus die mag je van de snipperuren van je medewerkers afhalen.
2. Durven je medewerkers niet?
Stel je salon mag met aangepaste maatregelen weer open na 7 april. Maar je personeel durft niet. Na die verplichte snipperuren kan je dan overgaan tot werkweigering en mag je besluiten om het loon niet door te betalen aan de medewerkers. Onze zorg is alleen of je dit wel wil in deze tijd, dit leidt geheid tot discussie.
Daarom is ons advies (Samen met Ronald van Kappersadministratie) om het als volgt op te lossen:
Schrijf alle uren van je medewerkers op die ze niet werken. Komen ze wel helpen met schoonmaken, uitgroeipakketjes klaarmaken of producten verkopen? Dan zijn dat ook werkuren. Na deze CoronaCrisis hopen we allemaal weer normaal open te kunnen met de salon. En dan willen je klanten heel graag weer komen. Dan heb jij je medewerkers weer nodig, misschien wel een beetje extra. De uren die ze dan extra werken kan je dan wegstrepen tegen de uren die ze minder werkten. Zo kan jij je medewerkers nu helpen en kunnen je medewerkers jou dan helpen.
PS. Heb je WerkTijdVerkorting of de nieuwe Noodmaatregel voor Overbrugging Werkbehoud maatregel aangevraagd? Dan mag je geen snipperuren inhouden. Ook de opbouw van snipperuren gaat gewoon door tijdens deze periode.
Werk je met het Snipperdagenprogramma van Da Vinci? Bekijk dan dit filmpje hoe je het beste dit in het programma kan verwerken.