Rustig in je salon? Zo pak je het aan.

Het is druk in je salon, de klanten komen binnen lopen, je kassa zit vol… het enige waar jij mee bezig bent is je klant blij en mooier de deur uit laten lopen. Heerlijk! En dan lijkt het allemaal vanzelf te gaan maar… er is altijd een moment dat het niet vanzelf gaat. Dat de klanten niet zomaar binnen komen lopen. Dat de kassa niet vol zit. Wat dan?!

De oplossing: Zorg dat je jouw basis marketing op orde hebt zodat je continu zichtbaar bent voor je (nieuwe) klant. Maarja… makkelijker gezegd dan gedaan! Want hoe dan, waar begin je… Je snapt, daar heb ik een aantal tips voor je in deze blog.

Wat je gaat doen:

  1. Eenmalig tijd steken om de basis goed in te stellen
  2. Daarna maximaal 1 uur per maand besteden aan alles checken / nalopen / bijstellen

Stap 1: Eenmalig alles instellen

Als je eenmalig wat tijd steekt in wat marketing instellen ben je daarna klaar, loopt het. Dat is het mooie als je met SMARTsalon werkt. In het programma zitten een aantal toolsdie je eenmalig instelt en je daarna helpen met je marketing. De doelen die ik bedoel zijn:

  1. Je wil nieuwe klanten
  2. Je wil klanten die terugkomen
  3. Je wil klanten die sneller terugkomen
  4. Je wil klanten die per keer meer besteden

1. Je wil nieuwe klanten

Wees online vindbaar

Zorg dat als iemand zoekt op ‘salon Ukkeveen’ dat jouw salon online te vinden is. Dit kun je met ons programma op twee manieren doen:

  • Je zorgt dat je een eigen website hebt
  • Je zorgt ervoor dat je een eigen pagina hebt op www.bjootify.com en www.barberbooking.com
    • Dit zijn online platformen waar (nieuwe) klanten je kunnen vinden en als jij dat wil ook direct online een afspraak kan maken. Een extra kanaal dus voor je (nieuwe) klant om jou online te vinden.

Zorg dat je klant snel zelf online kan boeken

Extra service voor je klant:
Mensen vinden het steeds spannender om te bellen, vooral telefoonvrees is niet onbekend onder jongeren. En online boeken daarentegen is juist super makkelijk en iedereen doet het al. Diensten en producten worden massaal online gekocht. Een salonafspraak maken is net zoiets. Je klant kan dan rustig bekijken wat je te bieden hebt en wanneer hij/zij kan.

Nog een voordeel, maar dan voor jou en je salon:
je bent minder bezig met het maken van afspraken en hebt echt tijd voor je klant. Ook je whatsapp op je telefoon hoef je niet meer nauwlettend in de gaten te houden. Je klant kan namelijk zelf dan online de afspraak boeken. Zo heb jij bijvoorbeeld rustig de tijd om een film met je partner te kijken zonder gestoord te worden.

2. Je wil klanten die terugkomen

Je klanten belonen zie je bijna overal. Bij de supermarkt, bij de bakker. Overal kan je sparen voor leuke kortingen of producten. Door je klant punten te laten sparen voor het bezoek aan jouw salon, beloon je je klant voor de loyaliteit. Vooral als je klant ook weet wat hij voor zijn spaarpunten kan krijgen, zal je klant geneigd zijn terug te komen om door te sparen voor die ene korting.

In het Da Vinci programma kan je het sparen automatisch instellen, met een fysieke pas voor in de portemonnee van de klant of zonder fysieke pas. Automatisch worden er 10 spaarpunten gespaard voor elke uitgegevens euro in jouw salon. Hulp nodig met het instellen van het spaarsysteem? Plan een belmoment met ons in.

3. Je wil klanten die sneller terugkomen

Je kan in het SMART programma 3 functies instellen zodat er op het juiste moment het juiste bericht automatisch naar je klant wordt gestuurd.

  • Stel de bezoekversneller in:
    • De bezoekversneller is een automatisch bericht die je in kan stellen. Stel je klant is 8 weken voor het laatst in je salon geweest, en er staat nog geen toekomstige afspraak gepland. Dan wil je natuurlijk je klant een kleine herinnering sturen dat je hem graag weer helpt! Schrijf bijvoorbeeld een leuke tip in het bericht en gelijk de online boekingslink voor je afsprakenboek. Zo kan je klant direct een afspraak maken.
    • Meestal is een klant alweer vergeten dat het al even geleden is geweest, een kleine herinnering aan jouw salon kan al genoeg zijn om een nieuwe afspraak te plannen.
  • Stel het jarige klanten bericht in.
    • Een mailtje, een kaartje in de bus. Als je jarig bent krijg je van veel shops een kleine attentie. En hoe leuk is dat? Jij als de vaste salon van jouw klant kan dat nu ook gaan doen. Automatisch een verjaardagbericht sturen naar je klant in de week, dag ervoor of op de dag zelf. Je klant wordt er gegarandeerd blij van!
  • Stel het verloren klanten bericht in.
    • Stel je bent een periode heel druk geweest, en ineens merk je he… klant x is al enige tijd niet meer bij mij geweest. Het kan natuurlijk gebeuren dat je klant een keer bij een andere salon is geweest omdat jij het te druk had, of omdat je klant op vakantie was of op bezoek bij zijn familie en daar naar de salon is geweest. Je kan een vrijblijvend berichtje naar je klant sturen (automatisch) als je klant 20 weken geleden voor het laatst is geweest. Dit noemen we een verloren klant. En je kan hem terughalen door weer vriendelijk welkom te heten! Wij adviseren meestal een terugkom-korting te sturen naar de verloren klant. Maar dat hoeft uiteraard niet.

4. Je wil klanten die per keer meer besteden

  • Benoem je laatste actie in je bevestiging bericht en herinnering bericht.
    • In ieder bericht wat je stuurt naar je klanten, zoals een afspraak bevestiging of de afspraak herinnering kan jij je eigen tekst invullen (zit bij in het VIP en Marketingpakket). Je kan je klant dan alvast voorbereiden op de actie die je in de salon hebt lopen. Je zet er bijvoorbeeld in: ‘Deze maand is de actie: koop 2 producten en ontvang 1 product gratis. Vraag ons in de salon naar meer info’.
  • Zet een pop-up bij het online boeken aan waarin je je nieuwste actie vermeld zodat je klant herhaald wordt aan de actie die je hebt.
    • Voorbeeld actie zou kunnen zijn: In de maand april hebben we de productactie 2 +1 gratis.
    • Je kan de pop-up instellen via: Management > Instellingen > Afspraak bericht
  • Slimme kortingen bij je spaarsysteem
    • Spaarsysteem ingesteld? Dan ga je bekijken wat je klanten kunnen krijgen voor die punten die ze bij je hebben ingesteld. Een aantal tips:
      • Zorg ervoor dat je nooit korting geeft op de basis > dus niet op de behandeling waar iemand altijd al voor komt
      • Laat kortingen niet stapelen, dus niet 3x 5000 punten inleveren zodat jij geld toe moet geven
      • Voorbeeld kortingen:
        • Lever 1000 punten in en ontvang 5 euro korting op een product
        • Lever 1000 punten in en ontvang een gratis wasmassage
  • Vraag om productadvies tijdens het online boeken.
    • Tijdens het online boeken kan jij je klant vragen ‘Wil je productadvies tijdens je afspraak?’ Je klant kan dan op Ja of Nee klikken. Klikt je klant op JA? Dan zie jij in het afsprakenboek bij de afspraak staan ‘Klant gevraagd om productadvies’. En dan weet jij dat je het gesprek kan beginnen ‘Goh, je hebt gevraagd om wat productadvies, vertel waar loop je tegen aan?’.
    • Dit instellen in SMART bij Management > Instellingen > Productadvies
  • Stel de automatische productverkoop e-mail in.
    • it is een e-mail die automatisch naar je klant wordt verstuurd als hij/zij 8 weken voor het laatste dat artikel bij je heeft gekocht. Het zou zomaar kunnen zijn dat die op is namelijk 🙂 8 weken na aankoop van dat artikel ontvangt de klant dan een e-mail met de vraag erin of product X op is. En dat je een nieuwe voor ze klaar kan zetten in je salon.
    • Instellen? Management – Instellingen – Productverkoop
  • Extra: Stuur 1 keer per maand een nieuwsbrief naar al je klanten.
    • In deze nieuwsbrief vertel je iets leuks over je salon, een nieuwtje, een product of behandeltip.
    • Vanuit SMARTsalon kan je zelf een nieuwsbrief sturen. Dit kan je vinden bij Management > Instellingen > Marketing Bericht.
    • Wil je een wat uitgebreidere nieuwsbrief met plaatjes etc sturen? Dan kan je een nieuwsbrief via een programma zoals ‘La Posta’ sturen. Maandag 19 april 2021 geven wij nog een webinar waarin we je laten zien hoe dit werkt. Klik hier om je in te schrijven.

Klaar!
Als je deze marketing in de basis goed ingesteld zal je zien dat je klanten vaker aan je worden herinnerd en dus ook eerder bij je in de salon komen.

Stap 2: Check 1 keer per maand al je teksten

Zodra je alles hebt ingesteld kan jij 1 keer per maand al je instellingen nalopen. Kloppen alle teksten? Klopt de actie nog die ik heb genoemd in mijn berichten? Kloppen de kortingen nog die ik weggeef ter inlevering van punten.

Gebruik deze checklist voor je maandelijkse check:

  • Check de berichten
    • Bevestiging bericht
    • Herinnering bericht
    • Bezoekversneller
    • Verloren klanten
    • Jarige klanten
  • Afspraak pop-up
  • Kortingen spaarpunten
  • Check of de website nog up-to-date is

Extra voor jou:

Veel plezier ermee! – Lidwien