Eigen salon? Zo blijf je in contact met je klant

We hebben de afgelopen tijd gemerkt hoe het is als je salon echt compleet dicht moet. Je klant komt opeens niet meer iedere dag bij jou in je schoonheidssalon of kapsalon en je hebt er geen contact meer mee. Hoe los je dat op? Wij hebben het voor je op een rij gezet.

 

Of je nu een schoonheidssalon, kapsalon of pedicure salon hebt… we zijn gewend dat een klant in je salon komt en je ze daar spreekt. Maar als een klant niet meer bij jouw in je salon komt … dan moet je gaan nadenken hoe je jouw klanten nog wel kan bereiken. Hierin zien we bij Da Vinci een groot verschil tussen salons die wel met SalonSoftware werken en die niet met SalonSoftware werken. Want werk je al met Salonsoftware? Dan is het een grote kans dat je al je klantgegevens in ieder geval al hebt. En dat is een groot voordeel.


In 3 stappen je klantgegevens en salonmarketing op orde

  • Stap 1: Verzamel gegevens
  • Stap 2: Blijf continu in contact
  • Stap 3: Stuur een nieuwsbrief

 

Stap 1: Verzamel gegevens

Voordat jij je klanten kan benaderen moet je starten met het verzamelen van klantgegevens.

  1. Een nieuwe klant komt bij jou in je stoel
    1. Het enige wat je waarschijnlijk weet is zijn of haar naam. Je kan hem/haar dan vragen een formulier in te vullen met meerdere gegevens. Klik hier voor een voorbeeld formulier. Vervolgens vul je deze gegevens in je salonsoftware systeem.
    2. Extra: Vergeet niet te vertellen waarom je gegevens zoals een e-mailadres of telefoonnummer nodig hebt. Bijvoorbeeld: ‘We houden je graag op de hoogte van leuke acties, wanneer we op vakantie zijn of stel er gebeurt nog een keer iets ivm de CoronaCrisis dan houden we je op de hoogte’. Dus altijd het voordeel noemen voor je klant.
  2. Een klant maakt online een afspraak
    1. Kan een klant zelf een afspraak bij jou boeken? Dan verzamel je automatisch al meer klantgegevens. Via onze onlineboekingstool wordt er gevraagd naar voornaam, achternaam, geslacht, mailadres en telefoonnummer. Je hebt dus op die manier al heel veel waardevolle informatie.
    2. De rest van de gegevens (adres) kan je altijd nog vragen zodra de klant bij jou in de stoel zit.

 

Stap 2: Blijf continu in contact

Stel je voor … je hebt stap 1 gedaan en nu heb je alle gegevens van je klanten. Wat nu? De volgende stap is om er voor te zorgen dat automatisch (en dus continu) er berichten worden gestuurd naar je klanten. In onze SalonSoftware is het 1 keer instellen en daarna heb je er gemak van. Wat je kan doen

  1. Het Bevestiging bericht
    1. Dit is een bericht dat automatisch naar je klant wordt gestuurd zodra hij/zij een afspraak heeft gemaakt. Je kiest er zelf voor welke tekst er in het bericht staat en hoe je hem verstuurd. SMS of Mail.
  2. Het Herinnering bericht
    1. Je kan 1 uur van te voren of zelfs 48 uur van te voren een bericht naar je klant sturen zodat hij/zij zijn afspraak niet vergeet. Ook jij bepaalt weer wat er in dit bericht staat en hoe je deze verstuurd.
  3. De Bezoekversneller
    1. Het kan natuurlijk zo zijn dat je klant bij zijn vorige bezoek niet een vervolgafspraak maakt. Wat je dan kan doen is zorgen dat je klant automatisch een bericht krijgt als ze bijvoorbeeld 6 weken geleden geweest zijn. Je kan er dan zoiets inzetten als ‘Hoi Janine, we hebben weer een plek voor je. Boek je snel je afspraak op www.onzewebsite.nl? Groeten van het Team van onze salon’  Wedden dat je klanten daardoor sneller in je salon komen.
  4. Gefeliciteerd! Het Jarige klanten bericht
    1. Is het niet leuk om op je verjaardag (of rond je verjaardag) een bericht te krijgen van je kapper, schoonheidsspecialiste of pedicure? Wie doet dat nou? Jij. 😉 Als je ook de geboortedatum van je klant weet en dit invult in onze SalonSoftware kan je automatisch een verjaardagsbericht sturen. Je kan je klant in dit bericht feliciteren maar ook meteen een verjaardagscadeau aanbieden zodat ze weer bij je in de salon komen.
  5. Onze salon nog niet vergeten?
    1. Een verloren klanten: dat is in onze ogen een klant die 20 weken of langer niet geweest is. Maar hij is pas verloren als je er niks aan doet. 😉 Dus je kan ook weer in het Da Vinci systeem een bericht sturen naar je klanten. Je kan er weer iets in zetten als ‘Hoi Janine, hoe is het? We hebben weer plek voor je. En als je snel komt hebben we nog 20% korting ook voor je. Speciaal voor jou. Boek snel je afspraak op www.onzewebsite.nl. Groeten het Team van onze salon’

Door dit soort berichten continu te blijven sturen denken je klanten al veel vaker aan je en heb je al heel veel van je marketing geregeld. Hoe mooi is dat!

Stap 3: Stuur een nieuwsbrief

Natuurlijk zijn er situaties of berichten die je eenmalig naar je klanten wil sturen. Dit noemen we een Nieuwsbrief. Hoe graag had je jouw klanten met 1 druk op de knop een bericht willen sturen toen je dicht moest vanwege het CoronaVirus? Of hoe graag had je jouw klanten een bericht willen sturen toen je salon weer open mocht? Dat kan dus ook als je alle gegevens van je klanten al hebt.

  • Je kan ervoor kiezen al je klanten een bericht te sturen
  • Je kan er ook voor kiezen klanten die een bepaalde behandeling hebben gehad een bericht te sturen. Bijvoorbeeld alle klanten die een Wimperextension hebben gehad wil je een wenkbrauw behandeling aanbieden. Of alle klanten die een kleurbehandeling hebben gehad wil je een extra product aanbieden etc.


Mogen wij helpen jouw leven als saloneigenaar een beetje leuker en makkelijker te maken?

Ik ben Lidwien, directeur van Da Vinci SalonSoftware. Samen met mijn zussen en een team van Davincianen helpen we iedere dag 1700 salons met onze SalonSoftware. Van afsprakenboek, online boeken voor je klant, kassa, klantbeheer, administratie en marketing. Wij zijn er voor je.
Vragen over SalonMarketing of SalonSoftware? Wij helpen je graag.

Liever bellen: 0575 55 27 00

Conclusie

Stap 1 is het allerbelangrijkste. Zorgen dat je in ieder geval NU al je klantgegevens hebt zodat je daarna aan automatische salonmarketing kan doen. Heb je stap 1 al voor elkaar? Je mag ons altijd bellen (0575 55 27 00) want toevallig vinden wij het heel leuk om mee te denken wat voor berichten je wanneer kan sturen naar je klanten. We helpen je graag.