Deel 1 - Wist je dat 7 van de 10 ex-klanten zijn weggebleven omdat ze onvoldoende aandacht kregen?

Zo weet ik nog hoe het in onze salon gebeurde. We hadden een kapster die hartstikke goed knipte. Maar ze knipte veel sneller dan wat de klanten gewend waren. Opeens stond een klant in 20 min buiten i.p.v. na 30 min. Ook praatte ze niet zo veel met de klant, het kopje koffie voor de klant werd vergeten en net die persoonlijke dingen de ze haar hadden verteld wist ze niet meer. Allemaal van dit soort ‘kleine’ dingen waardoor de klanten niet het gevoel hadden dat ze ‘speciaal’ waren. Deze klanten kwamen dus ook niet meer terug. Het kapsel wat ze knipte was dus echt niks mis mee, maar alles erom heen… dat klopte niet.

In het mooie vak waarin we zitten blijft het stukje persoonlijke aandacht heel belangrijk. Je zit toch aan iemands haar, heel dichtbij. Soms ben je bijna een psycholoog met alles wat je klanten je vertellen. Maar ik weet ook dat je niet alles kan onthouden van iedere klant hoe graag je ook wil. En dan is soms een spiekbriefje gebruiken best wel fijn.

Het spiekbriefje in SMARTsalon

In ons programma SMARTsalon hebben we daarom een handig spiekbriefje voor je gemaakt. Je kunt namelijk per klant zoveel notities maken als je maar wil. Zet hierin hoe ze graag haar koffie wil, of dat je niet moet vergeten dat haar zoon binnenkort gaat trouwen. En dan kun je er ook nog voor zorgen dat het moment dat je een afspraak maakt of een afrekening doet deze notitie automatisch naar voren komt zodat je nog even wordt herinnert.